Sell in May and Go Away... Patria vydala nový akciový kompas

06.06.2012 | , Patria.cz
INVESTICE


Každý rok v květnu finanční média po celém světě oprašují staré a zaužívané rčení na finančních trzích „Sell in May and go away“. Podle tohoto pravidla květen signalizuje začátek medvědího trhu na akciových trzích. Jiným slovy pravidlo radí prodat akcie a držet hotovost. Pravidlu se také říká „Halloween efekt“, neboť investoři by se měli vrátit k akciím opět na konci října. Platí toto pravidlo i pro české akciové tituly? V naší analýze jsme si položili otázku, zda jsou průměrné měsíční výnosy na českých akciových titulech, v období od května do října (statisticky) významně nižší než v období od října do dubna. Pro testování Halloween efektu jsme použili jednoduchou regresní techniku. V regresním modelu jsme jako závislou proměnnou použili průměrný měsíční výnos PX indexu (od roku 1995). Nezávislá proměnná nabývá hodnotu 1, pokud měsíční výnos spadá do období květen až říjen, jinak nabývá hodnotu 0.

Každý rok v květnu finanční média po celém světě oprašují staré a zaužívané rčení na finančních trzích „Sell in May and go away“. Podle tohoto pravidla květen signalizuje začátek medvědího trhu na akciových trzích. Jiným slovy pravidlo radí prodat akcie a držet hotovost. Pravidlu se také říká „Halloween efekt“, neboť investoři by se měli vrátit k akciím opět na konci října. Platí toto pravidlo i pro české akciové tituly? V naší analýze jsme si položili otázku, zda jsou průměrné měsíční výnosy na českých akciových titulech, v období od května do října (statisticky) významně nižší než v období od října do dubna. Pro testování Halloween efektu jsme použili jednoduchou regresní techniku. V regresním modelu jsme jako závislou proměnnou použili průměrný měsíční výnos PX indexu (od roku 1995). Nezávislá proměnná nabývá hodnotu 1, pokud měsíční výnos spadá do období květen až říjen, jinak nabývá hodnotu 0.

Autor článku

 

Články ze sekce: INVESTICE