Jiný pohled na prodej firmy očima finančního ředitele (I.)

23.11.2012 | , Patria.cz
INVESTICE


Na toto téma již bylo napsáno tolik článků a prezentováno tolik názorů, že je obtížné napsat něco nového. Jeden úhel pohledu by ale...

...existoval. Když se řekne „Oni prodali/koupili firmu“, každý se logicky ptá „Za kolik?“ a má na mysli hodnotu v korunách, eurech či dolarech a snaží se dopátrat k násobku EBITDA či čistého zisku, aby mohl říci, zda to byl dobrý nebo špatný obchod. Ano, tento úhel pohledu je zcela jistě správný a odpovídá tomu, jak lidé mají tendenci posuzovat věci, jako např. u auta spotřebu a zrychlení. Přesto však existuje jedna proměnná, která je především z pohledu finančního ředitele důležitá a nikdy se o ni nemluví. A tou je čas. ČAS JSOU V PENÍZE / ČAS JE VÍC NEŽ PENÍZE Časový aspekt bývá často opomíjen a přitom, na rozdíl od peněz, čas se nedá půjčit v bance. Pojďme se tedy podívat na proces prodeje společnosti z pohledu časové náročnosti. Na následujícím grafu pro přehlednost uvádím typický model průběhu transakce.

Autor článku

 

Články ze sekce: INVESTICE