The Economist: Je možné si za peníze koupit štěstí?

11.07.2020 | , Patria.cz
INVESTICE


Hrubý domácí produkt (HDP) je nejběžněji používaným ukazatelem prosperity země. Vyvolává ale kontroverze. Podle kritiků výpočty toho, kolik daná země utratí za zboží, služby a investice, neodpovídají hodnotě toho, co lidem přinášejí produkty jako Google a Facebook. HDP ignoruje i některé jiné faktory, jako jsou zdraví jednotlivce, volný čas nebo štěstí. Může být tato jeho kritika přehnaná? Gallupův výzkumný ústav se na různé aspekty blahobytu zeptal lidí ve 145 zemích světa. Ukázalo se, že řada z těchto faktorů silně koreluje s mírou HDP na obyvatele. Jeden zřejmý příklad: Téměř všichni obyvatelé v 10 % zemí s nejvyššími výdaji sdělili, že mají dost peněz na nákup potravin. Ve spodních 10 % to byly jenom dvě pětiny. HDP na obyvatele překvapivě následuje také mnoho nefinančních ukazatelů. V horních 10 % zemí hodnotilo svoji životní situaci známkou sedm z deseti, ve spodních 10 % to byla čtyřka na desetibodové škále.

Autor článku

 

Články ze sekce: INVESTICE