Budou vánoční svátky časem klidu i na akciových burzách?

25.11.2005 | , Cyrrus
INVESTICE


Blíží se čas vánoc a proč se tedy dnešním komentářem nepodívat na typické vánoce na kapitálových trzích Vánoční svátky zasahují srdce miliard lidí na celém světě, ale...

Blíží se čas vánoc a proč se tedy dnešním komentářem nepodívat na typické vánoce na kapitálových trzích

Vánoční svátky zasahují srdce miliard lidí na celém světě, ale málokdo si uvědomí jak moc ovlivňují ceny akcií. Vánoce svým větším či menším dopadem zasáhnou téměř všechny sektory, a to minimálně v položce nákladů na reklamu (silvestrovských či vánočních přání). Například v USA bude nejvíce sledovaným sektorem maloobchod (Wal-mart stores, Target, Best Buy atd.), Tyto firmy jsou však terčem velikého očekávání investorů a pokud je společnosti nenaplní, i přes možné abnormální růsty objemu prodaného zboží půjdou ceny jejich akcií výrazně dolů. Jako každý rok se i letos bude čekat na vánoční HIT, loni se jím podařilo být Ipodu od výrobce Apple a svou pozici si tento přehrávač udržel až doteď. Na počátku prosince se většinou začne spekulovat nad tím, co bude nejprodávanějším výrobkem letošních vánoc. S největší pravděpodobností jím bude letos opět elektronická hračka obdobného, ale vyššího typu než je Ipod, třeba herní konzola Xbox 360 od Microsoftu.

Na české akcie mají vánoce také svůj vliv, typický retailový prodejce na parketu pražské burzy sice není, ale i tak vánoce ovlivní hospodaření většiny firem. Začít můžeme jen u Českého Telecomu a každoroční monstrózní televizní reklamní kampaně a i přesto,že se trh s mobilními telefóny může zdát relativně naplněn, pro inovace je prostoru stále mnoho, čili hodně lidí najde pod stromky telefony a k nim i služby ČTc. TV NOVA má v průměru v listopadu a prosinci 26% tržeb za celý kalendářní rok, čili je to pro její hospodaření stěžejní období v roce. Společnost ČEZ jistě utratí velkou částku prostředků na reklamní kampaň k novým tarifům pro rok 2006 a ke zlepšení svého jména. Svítící stromeček a topení k vánoční pohodě do kapes akcionářům energetické firmy o moc více nepřispěje. Obě banky emitované na BCPP také mohou zaznamenat vyšší počet úvěrů na vánoční dárky, ale v tomto segmentu jsou úspěšnější jejich mimobankovní konkurenti. Akciím Philip Morris sice nepomohou cigarety jako vhodný vánoční dárek, přes zvýšení spotřební daně (což se většinou dělo na konci roku, ne tak letos) vyráběli v Kutné Hoře a Hodoníně na tři směny a předzásobovali trh levnějšími cigaretami, což ovlivnilo vývoj kurzu jejich akcií ve svátečním období. Ani OPG nepomůže malé množství bytů či domů v podobě povedeného dárku, většinu opravdu velkých investičních celků OPG dokončí až na začátku roku 2006. Jelikož české domácnosti příliš netopí topnými oleji, vánoce tak budou mít jen minimální dopad na akcie Unipetrolu.

A pro investory na pražské burze tak zůstává hlavní otázkou, zda přijdou masivní výprodeje před koncem roku (investoři mohou vybírat zisky a přesouvat portfolia směrem na východ) či nastoupí “Santa Claus ralley”. Většina titulů na BCPP má spíše potenciál pro růst k letošním maximům.

Autor článku

Jan Procházka

Články ze sekce: INVESTICE