Bez zajištění jistoty není! Ale ani moc výnosu

12.04.2011 | , Finance.cz
INVESTICE


Letošní jaro je bohaté na celé série zajištěných fondů či certifikátů. Tak vidíme novinky Conseq i Pioneer, certifikáty Cyrrus či Volksbank.

O tom, že nejúspěšnějším loňským finančním produktem byly jednorázové (životní) pojistky, kterých se prodalo za skoro 40 miliard korun, jistě mnohý slyšel.

Převážná většina jich nese pevný výnos, takže přestože jde formálně o investičko, jsou to v podstatě umně převlečené kapitálovky. A protože jsou většinou na pět let, nemusí dodržovat předepsané omezení TÚM (technické úrokové míry), takže třeba Uniqa si mohla dovolit výnos i přes 4 % p.a.


Dvojka na trhu i bez poradců


Nu a taková téměř neznámá Komerční pojišťovna (z rodiny Komerční banky) se díky vysokým prodejům na pobočkách banky stala loni „dvojkou“ v životním pojištění hned za naší Velkou Českou. A to si přitom tato pojišťovna nechce „kazit jméno“, takže neprodává přes poradenské distribuční sítě. To je dost výjimečné, protože ostatní pojišťovny distribuci kombinují jak přes své mateřské bankovní pobočky, tak přes poradce. Nu a některé pojišťovny musí na poradenské sítě spoléhat převážně. Poradci však mají raději průběžně placené životní pojistky, protože tam dostanou provize několikanásobně vyšší.


Volné úspory


Na druhou stranu se ale na trhu vyskytují statisíce lidí, kteří mají úspory v řádu statisíců korun a nevědí kam s nimi – přitom jsou ovšem vysoce riskaverzní, takže do investic je nikdo neukecá (ani se nikdo moc nesnaží, aby na něj za pár dní nepřišli s holí).

Takže jak klientům, tak zprostředkovatelům vstříc vycházejí provideři „čistších“ investičních produktů a letošní jaro je bohaté na celé série zajištěných fondů či certifikátů. Tak vidíme novinky Conseq i Pioneer, certifikáty Cyrrus či Volksbank. Navíc je nyní kombinují pěkně i s módními komoditami (o ceně ropy, potravin či zlata se mluví i na Nově a píše v Blesku), aby si přišel na své každý – i ten s pověstnou slámou čouhající z bot.


Skryté dluhopisy


Co k tomu dodat? Proč ne – diverzifikace je nezbytná, jen nikdo klientům nevysvětlí, že tyto „zajištěné“ produkty jsou vlastně jen dluhopisy s nějakou třešničkou jako opcí navázanou na kuponový výnos těch dluhopisů. Tyto výnosy jsou dnes velmi nízké, takže i třešnička hodně malá. Navíc je zde zatížení provizí pro dealery, takže zase se točíme kolem zázračného až-marketingu: „máte to 100% zajištěné a můžete vydělat až 50 (60) %!“

Ha ha ha, no řekněte, není to neodolatelný špek? Podobně jako ty jednorázovky s garantovaným výnosem a pojištěním „zadarmo“? Kdy konečně někdo začne klientům trochu vysvětlovat, o čem je investování? I o tom, že inflaci narůstá hřebínek.

Autor článku

Petr Fejtek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INVESTICE