Akademická bublina

17.10.2011 | , Patria.cz
INVESTICE


V současném zmateném světě bude asi jen málokdo rozporovat, že „nejlepší investicí je kvalitní vzdělání“. V prostředí, kde jsou tržní vazby narušeny násobnými ingerencemi státu a vlády lidé potřebují kotvu, které by se mohli chytit, a vzdělání dlouho patřilo k těm pevnějším. Situace se však (možná) mění a několik nikterak nevýznamných odborníků hovoří o tom, že univerzitní vzdělání, resp. na to navázaný průmysl studentských půjček vykazuje znaky „bubliny“. Prvním problémem je obecná struktura vzdělávacích systémů. Ty sice v mnoha státech prochází jakousi reformou, jejich základní charakteristiky jsou však již více než 100 let stále stejné. Byly totiž navrženy pro potřeby období průmyslové revoluce a „století páry“. Základní školství mělo za úkol produkovat dělníky – jeho cílem bylo natlouci do nich právě tolik znalostí, aby byli schopni efektivně obsluhovat stroje, spočítat si výplatu, zaplatit v obchodě a přečíst si noviny.

V současném zmateném světě bude asi jen málokdo rozporovat, že „nejlepší investicí je kvalitní vzdělání“. V prostředí, kde jsou tržní vazby narušeny násobnými ingerencemi státu a vlády lidé potřebují kotvu, které by se mohli chytit, a vzdělání dlouho patřilo k těm pevnějším. Situace se však (možná) mění a několik nikterak nevýznamných odborníků hovoří o tom, že univerzitní vzdělání, resp. na to navázaný průmysl studentských půjček vykazuje znaky „bubliny“. Prvním problémem je obecná struktura vzdělávacích systémů. Ty sice v mnoha státech prochází jakousi reformou, jejich základní charakteristiky jsou však již více než 100 let stále stejné. Byly totiž navrženy pro potřeby období průmyslové revoluce a „století páry“. Základní školství mělo za úkol produkovat dělníky – jeho cílem bylo natlouci do nich právě tolik znalostí, aby byli schopni efektivně obsluhovat stroje, spočítat si výplatu, zaplatit v obchodě a přečíst si noviny.

Autor článku

 

Články ze sekce: INVESTICE