Být analytikem znamená být schopným meteorologem aneb cena benzínu v ČR před Ritou

23.09.2005 | , Cyrrus
INVESTICE


Realita kapitálových trhů nyní významně připomíná trh komoditní. Burzovní veřejnost aktuálně jen sleduje meteorologické zprávy (tak typické pro predikce úrody vybraných...

Realita kapitálových trhů nyní významně připomíná trh komoditní. Burzovní veřejnost aktuálně jen sleduje meteorologické zprávy (tak typické pro predikce úrody vybraných plodin) a radarové pohledy na pevninu blížícího se hurikánu Rita. A tak místo sestavování fundamentální modelů, analytici a makléři škrtají nově vyřazené plošiny a rafinérie z vytištěné mapy oblasti Mexického zálivu.

Hlavním problémem není jen významné omezení těžby ropy z  plošin v hustě obsazeném Mexickém zálivu, ale i rafinace, jejíž teoretické centrum je v Texasu. Informační servery Bloomberg, Reuters, CNBS nás neustále zahrnují čísly, kolik lidí bude nutno evakuovat, kolik procent plošin přestane těžit a jak velký (statisticky významný) bude nedostatek benzínu v USA. I přesto, že byla Rita přeřazena ze stupně intenzity pět na čtyřku, a že se mírně stáčí na východ, čili nejspíše nezasáhne místa s nejvyšší koncentrací rafinérii, stále hrozí poměrně výrazné nebezpečí - nedostatek benzínu v USA.

Jak tento fakt zasáhne Českou republiku? Po minulém řádění hurikánu vyskočila cena ropy na nová maxima (70,85 dolarů) a rafinérie v ČR na nastálou situaci reagovaly prudkým zvýšení cen benzínu pro benzínové stanice. Může se tento fakt opakovat? Podle mého názoru jen částečně – poptávka po ropných derivátech v USA bude jistě výrazná, ale i cena ropy na komoditních trzích indikuje fakt, že se investorům nechce kupovat za více než 70 dolarů za barel (aktuálně 65,70). Naopak pokud by hurikán výrazněji minul ropná pole a rafinérie, lze očekávat další pokles cen černého zlata.

Cena na benzinových stanicích v ČR se mírně stabilizovala (poklesla z šokových téměř 35 Kč za litr na 32,70Kč nyní), čerpadláři však jednoznačně tlačí na zvýšeních svých ziskových marží, které utrpěly významné ztráty na konci roku 2005 (akce OMW). Rafinérie provedly dvě cenové korekce (naposledy 20.9. snížily ceny benzínu o 1,10 Kč a nafty o 0,60Kč na litr), ale cena benzínu opět ukázala svou ekonomickou vlastnost – nepružnost směrem dolů. A tak i přes očekávaný nedostatek benzínu a možné mírné zvýšení ceny na rotterdamské palivové burze, nečekáme hysterii jaké jsme byli svědky první zářijový víkend. Cena benzínu se však krátkodobě pod 30 korunovou hranici nejspíš nevrátí.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor článku

Jan Procházka  

Články ze sekce: INVESTICE