Ceny palladia, strategické suroviny pro automobilový průmysl, v posledních dnech rostou do rekordních výšek. Výrobci automobilů však výrazné zdražení svých vozů, kde je palladium důležitou součástí katalyzátorů, kvůli tvrdé konkurenci zatím neplánují. Poč
ítají totiž s tím, že růst ceny kovu, který včera v Londýně poprvé pokořil rekordní hranici 800 dolarů za troyskou unci, tedy asi 31,103 gramu, se v konečné ceně vozu "ztratí". "Ceny našich vozů zůstanou pro zákazníky stejné. V našich nákladech se totiž vzhledem k tomu, že jde jen o malou součást vozů, projeví dražší palladium jen velmi málo," říká mluvčí americké centrály koncernu DaimlerChrysler Megan Gilaf. "Zdražení palladia jsme samozřejmě pocítili.Tento růst nákladů se snažíme kompenzovat jinde, takže se to ve výsledné ceně automobilů neprojeví," potvrzuje mluvčí mladoboleslavské Škody Auto Milan Smutný. Odborníci upozorňují, že v příštích pěti letech se růst cen palladia, které jen za poslední měsíc poskočily o 75 procent, značně zpomalí. Již nyní t
otiž někteří výrobci automobilů uvažují, že budou tento kov raději recyklovat, než aby jej draze kupovali na světovém trhu. Recyklace troyské unce palladia by totiž podle odborníků mohla podle předběžných odhadů přijít na pouhých 70 až 90 dolarů. Staré katalyzátory z vyřazených vozů již začal shromažďovat například německý koncern Volkswagen. "Zkoušíme, jestli se tento způsob vyplatí, ale pokud by to nebylo výhodné, tak bychom s tím ani nezačali," uvedl nejmenovaný zdroj z Volkswagenu.Německý zpracovatel kovů Degussa zase odhaduje, že více než 90 procent palladia ze starých katalyzátorů se dá znovu použít. Nejnovější automobilové katalyzátory musí podle přísnějších limitů Evropské unie obsahovat od roku 1996 dva gramy palladia, což je o 1,8 gramu více než
u starých typů. "To přinese v příštích letech obrovský rozmach recyklace kovu," říká analytik investiční společnosti Warburg Dillon Read John Reade. Podle něho bude možné obnovit až 70 procent použitého palladia, což by jen v USA přineslo ročně 49 tun kovu navíc. Pro srovnání - ruské vývozy do Švýcarska, které je hlavním evropským shromaždištěm palladia, loni činily něco méně než 80 tun. Palladium patří spolu s platinou mezi nejvzácnější kovy.Používá se nejen k výrobě katalyzátorů, ale i zubních plomb, šperků nebo elektronických součástek. Ještě před čtyřmi lety se troyská unce palladia prodávala za 122 dolarů. Od té doby však jeho cenu vyhnala na současnou úroveň jednak neustále rostoucí poptávka výrobců automobilů, jednak výrazně nižší dodávky palladia z
Ruska, které pokrývá skoro dvě třetiny světové produkce tohoto vzácného kovu. Cena palladia roste i přes prohlášení ruského ministra financí Michaila Kasjanova. Ten minulý pátek řekl, že země brzy vyřeší své problémy s vývozem a nabídku kovu zvedne na původní úroveň. Trhy však o brzké změně situace pochybují, hlavně po minulých zkušenostech s Ruskem, jehož dodávky palladia byly až dosud velmi nespolehlivé.Zdroj: MF Dnes z 22. 2. 2000