Burzovním hitem číslo jedna jsou mezi investory optická vlákna

07.03.2000 | ,
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Chce-li dnes investor začít vydělávat na internetových akciích, musí výběru růstových segmentů a perspektivních titulů věnovat mnohem větší pozornost než dříve

Chce-li dnes investor začít vydělávat na internetových akciích, musí výběru růstových segmentů a perspektivních titulů věnovat mnohem větší pozornost než dříve. Ještě před několika měsíci stačilo zařadit do portfolia prakticky jakoukoliv firmu s magickým "tečka com" ve jméně a bez velkých analýz počkat, až ji všeobecná euforie trhu vynese o desítky procent výše. Nyní však již internetová revoluce na burze přešla do stadia zr

alosti a některé tituly vystoupaly k oceněním, jejichž astronomická úroveň budí strach.

Poskytovatelé připojení už zevšedněli

Firmy jako America Online, Excite At Home, PSInet, Earthlink Network nebo Juno Online Services přivádějí miliónům uživatelům internet domů, ať už pomocí obyčejných modemů nebo vysokorychlostních a širokopásmových přípojek. Letos mají američtí poskytovatelé připojení podle odhadu International Data Corp. vykázat výnosy 23 miliard dolarů, což je 67procentní nárůst proti roku 1999. So

učasný robustní růst poptávky po zavedení internetu se však jednoho dne zastaví na přirozené hranici dané počtem domácností a firem v bohatších zemích Severní Ameriky, Evropy a Asie.

Pokud je na tomto nejistém poli příležitost k dlouhodobému nákupu, pak ji Eliot Walsh ze společnosti IndividualInvestor vidí v akciích America Online (AOL) a Excite At Home. AOL je s více než 21miliónovou klientskou základnou jasným lídrem oboru. Objem získané reklamy a akvizice Time Warner z ní činí vůbec největší mediální fi

rmu na světě a umožňují jí nabízet na síti kromě připojení i smysluplný obsah.

Optická vlákna hlásí trvalý převis poptávky

Jestliže koncoví poskytovatelé připojení už možná mají zenit na burze za sebou, euforie rozhodně trvá u firem, které svou činnost vyvíjejí v hloubi internetu a jsou běžnému uživateli více vzdáleny. Dodavatelé komponent pro stavbu sítí a přenos dat nejsou omezeni počtem připojených lidí, nýbrž jen objemem transportovaných informací, a ten se údajně zdvojnásobuje každých 100 dn

í. Globální trh těchto výrobků, vloni oceněný na tři miliardy dolarů, se má do roku 2003 zpětinásobit. Příznačné pro podnikání všech jmenovaných firem je, že kvůli obrovskému zájmu ani nestačí dodávat své výrobky na trh a rozšiřovat produkční kapacity. JDS Uniphase je po sérii akvizic nekorunovaným králem sektoru s tržní kapitalizací 93 miliard dolarů. Na komponenty JDSU se spoléhají telekomunikační obři jako Nortel, Lucent, Cisco Systems, a protože v tomto odvětví existují mimořádné technologické bariéry vstupu, nehrozí JDSU žádná bezprostřední konkurence.

Maloobchod na síti: obrat roste, zisky ne

Jednoznačné varování zaznívá ze strany analytiků před investicemi do sektoru internetového maloprodeje. Jakkoliv vypadá myšlenka on-line obchodního domu bez nákladů na pronájem kamenných prostor zajímavě, praxe zatím velké úspěchy nepřinesla. Je pravda, že například Amazonu se daří pozoruhodně zvyšovat tržby, ale téměř stejným tempem se vrší i ztráty. Systém je tak otevřený a konkurence tak ničivá, že přežít může

jen hrstka vyvolených, jejichž jméno bude dostatečně známé pro masy zákazníků. "Nekupujte e-tailery, dokud se v tomto oboru něco zásadně nezmění. Vydávají spoustu peněz, ale jejich marže se limitně blíží nule," tvrdí Michael Stevens z Platinum Equities.

Firmy jsou lepší zákazníci než lidé

Mnohem růžovější budoucnost předvídají odborníci společnostem, kterým prodávají své služby velkým průmyslovým zákazníkům z klasických odvětví. Čelními zástupci jsou akcie Ariba, Commerce One, Agile Software nebo VerticalNet. Výzkumná organizace Gartner Group předpovídá, že do roku 2003 budou B2B firmy obsluhovat trh o rozměru tří biliónů dolarů. Perspektiva B2B firem neleží jen v příjmech za dodaný software, ale především v možnosti, že si dojednají procentuální poplatek

z veškerých transakcí, které přes jejich systém projdou. Nejjistější sázku představují samozřejmě ty společnosti, které už dnes mají postavení lídra, z těchto důvodů se nejatraktivnější jeví Ariba a právě Commerce One.

Specializované služby - hra pro odvážné

Závratné zisky, ale i stejně šokující ztráty může investorům přinést nákup akcií internetových firem, které samy obsluhují zase jiné internetové firmy společnosti. Takovou je možné vlastnit například v podobě titulů Akamai Technologies, Verisign, BroadVision nebo Accrue Software. Experti z firmy Hoak Breedlove Wesneski odhadují, že celková velikost jejich trhu se do roku 2003 zdesateronásobí na 18 miliard dolarů, což je tempo neobvyklé i na měřítko internetu. Tento obor je však nejnáročnější na specif

ické znalosti a pro laického investora je téměř nemožné určit, která z nabízených technologií je kvalitnější a má šanci se rozvíjet. "Za této poněkud nepřehledné situace se nám jako nejlepší tip jeví BroadVision a Accrue Software, neboť mají zdravou finanční dynamiku," prohlašuje Eliot Walsh z InvidualInvestor.

Zdroj: HN z 7. 3. 2000

Autor článku