České dráhy získají letos od státu na provozování vlaků více peněz. Celkově železniční společnost získá o jednu miliardu více než loni a smlouva o závazku veřejné služby jim přinese 3,3 miliardy korun. Zhruba miliardové navýšení dotace je v souladu s předpoklady, které se objevily již na počátku tohoto roku. Stát si od vyšší dotace slibuje také vyšší kvalitu cestování. Sankční ustanovení za neplnění kvalitativních požadavků byla obsažena již v předchozí smlouvě, nyní se mají ještě zpřísnit a rozšířit. Otázkou je, zda šest úředníků ministerstva, kteří mají plnění požadavků kontrolovat, je počet odpovídající navýšení výdajů napjatého státního rozpočtu o celou miliardu korun. Vzhledem k dalším pracovním povinnostem těchto lidí je nejasný i rozsah a četnost jimi prováděných kontrol. Také výše pokuty, kterou mohou udělit je pro společnost velikosti Českých drah spíše symbolická, několik desítek tisíc korun tuto firmu rozhodně citelně nezasáhne, což ale patrně není ani jejím smyslem.
Mají-li ale pokuty spíše jen upozornit na nedostatky, než trestat společnost s tak letitým vozovým parkem, svůj účel zřejmě splní. Pokud nebudou kontroloři jezdit pouze Pendolinem mezi Prahou a Ostravou, najdou problémů více než dost. Bylo by spíše náhodou, kdyby se nenašel nedostatek ve sledovaných kritériích, kterými má být teplota vzduchu, čistota toalet, tekoucí voda, zajištění dveří proti pojištění či dostatek vagonů. Minimálně oné čistotě by kontroly, budou-li prováděny dostatečně často, mohly napomoci, stejně jako zajištění přípojů a omezení zpoždění vlaků. Zásadní nedostatky v komfortu cestování vyřeší spíše až nákup nových vozů, ke kterému by mělo dojít také díky možnému zisku až 6,8 miliardy korun z evropských fondů, které by mohla Česká republika získat v letech 2007 až 2013. Největší část z této sumy by logicky plynula největšímu železničnímu dopravci, kterým jsou České dráhy. Průměrný věk jejich vozů na regionálních tratích je 25 let, obnova je tak již nezbytnou nutností. Také větší zapojení státu do nákupu nových vozidel by bylo zřejmě přínosnější než kontrola těch starých, jež současné požadavky na kvalitu cestování mohou splňovat jen těžko.



				
								
						Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
					
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					