Náladu na globálních akciových trzích v převážné míře ovlivňoval vývoj na americkém kontinentu. Pozornost investorů se soustředila na dobře známé faktory jako je ochlazení realitního trhu v USA, které by se mohlo rozšířit do celé ekonomiky a způsobit v zemi ale i celosvětově recesi.
Tabulka: Vývoj vybraných indexů
Zdroj: Bloomberg, AAM
Název indexu
30.3.2007
1 týden
1 měsíc
rok 2007
1 rok
3 roky (p.a.)
S&P500 (USA)
1420,86
- 1,16 %
1,00 %
0,18 %
9,28 %
8,03 %
DJ EuroStoxx50 (Evropa)
4181,03
0,94 %
2,30 %
1,48 %
7,91 %
14,41 %
Nikkei 225 (Japonsko)
17 287,65
- 1,34 %
- 1,80 %
0,36 %
1,42 %
13,92 %
Index PX (ČR)
1720,20
- 0,03 %
5,17 %
7,76 %
11,87 %
27,63 %
Morgan Stanley (Emerging Markets)
929,03
0,40 %
3,74 %
1,79 %
18,53 %
24,93 %
První dva týdny obchodování byly ovlivněny nerozhodností investorů. Na jedné straně si uvědomovali příznivé ocenění akcií na rozvinutých trzích po korekci z minulého měsíce, na druhé straně se však objevily nové otazníky. Největší obavu vyvolaly informace o platební neschopnosti hypotečních společností poskytujících rizikové úvěry klientům s nízkou bonitou. Americká asociace hypotečních bank rovněž informovala, že se začalo jednání o odejmutí nemovitostí v důsledku nesplácení úvěrů u 0,54 procenta hypotečních úvěrů. To je doposud největší číslo v historii, což prohlubuje obavy z krize na americkém trhu s nemovitostmi.

Zdroj: Bloomberg, AAM
Ve druhé polovině měsíce však byly zveřejněny tři velmi důležité ekonomické ukazatele, které poslaly trh prudce výše. Prvním byli data za průmyslovou produkci, která vzrostla o 1,0 %, čímž předčila očekávání analytiků o 0,7%. Dalším byla data za růst HDP, který dosáhl v uplynulém kvartálu 2,5 %, což vůbec nenaznačuje, že by se ekonomika USA dostávala do recese. Velmi důležitým ukazatelem byl i počet obyvatel ucházejících se poprvé o podporu v nezaměstnanosti, který bol nižší než se analytici domnívali a v současnosti dosahuje historicky nízké úrovně. To jen potvrzuje velmi dobrý stav na trhu práce. Všechny tyto údaje zapříčinili konec výprodejů na celém světě a odstartovali novou vlnu nákupů, v důsledku kterých si většina světových indexů připsala úctyhodné zisky.
Tabulka: Sektorové indexy Morgan Stanley
Zdroj: Bloomberg, AAM
Název indexu
30.3.2007
1 týden
1 měsíc
rok 2007
1 rok
3 roky (p.a.)
Energie
237,98
0,32 %
5,67 %
1,16 %
7,12 %
22,12 %
Materiály
247,21
- 0,46 %
3,80 %
8,86 %
22,97 %
23,78 %
Průmysl
167,83
- 0,90 %
1,86 %
4,79 %
12,39 %
15,95 %
Ostatní spotřební zboží
128,11
- 1,20 %
0,83 %
2,13 %
14,57 %
10,59 %
Zboží denní spotřeby
125,11
0,16 %
3,19 %
4,41 %
19,55 %
10,64 %
Zdravotnictví
113,33
- 0,91 %
- 0,15 %
0,48 %
6,01 %
7,75 %
Finance
158,09
0,92 %
0,12 %
- 0,25 %
12,06 %
13,21 %
Informační technologie
84,71
- 1,35 %
0,74 %
-0,60 %
2,65 %
4,37 %
Telekomunikace
69,44
- 0,23 %
1,12 %
3,46 %
24,71 %
9,76 %
Služby
147,56
- 0,42 %
3,75 %
5,81 %
31,37 %
21,94 %
Akcioví investoři téměř vůbec nereagovali na zvýšení klíčové úrokové sazby ze strany Evropské centrální banky o 0,25 % na úroveň 3,75 %, protože tento krok byl očekávaný a byl už zahrnutý v cenách akcií. Evropě však velmi pomohli zprávy o plánovaných významných fúzích a akvizicích, především ve finančním sektoru. Dále se dařilo energetickému sektoru v důsledku opět prudce rostoucích cen ropy na světových trzích.
Asijský region jako jediný zůstal v pozadí. Trhy rychle se rozvíjející Asie (Čína, India ...) se totiž v posledním období jeví jako ne velmi rozumně oceněné, stále více se začíná hovořit o možné bublině na čínském akciovém trhu. Tento faktor se přenesl i na japonský akciový trh. Japonskému akciovému trhu negativně pomohly také komentáře představitelů světových centrálních bank o příliš slabém jenu. Posílení jenu by se mohlo negativně projevit v exportu.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
