Zájem o koupi českých firem, důkaz normálního ekonomického prostředí v ČR

16.07.2007 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

V ČR se podle investičních bank zvyšuje rychle aktivita související s prodejem českých firem zahraničním vlastníkům. Čeští podnikatelé podle odhadů získali za...

V ČR se podle investičních bank zvyšuje rychle aktivita související s prodejem českých firem zahraničním vlastníkům. Čeští podnikatelé podle odhadů získali za své firmy během prvního pololetí kolem 50 miliard korun. Tato částka je nejvíce ovlivněna prodejem nadpolovičního podílu (51 %) ve společnosti PPF italské Generali za 31 miliard korun, roste nicméně počet menších a středních firem, které jsou na prodej (nejčastěji jde o částky do 500 milionů korun). Jaké jsou důvody těchto prodejů?

 

Řada z těchto firem začala svou existenci brzy po roce 1989, má tak za sebou historii kolem 15 let. To je dostatečně dlouhá doba na to, aby se podnikatel v době rozjezdu firmy ve středních letech, dostal na dohled důchodového věku. Řada z těchto lidí se tak dostává k životnímu a profesnímu mezníku, kdy se rozhoduje, zdá má ještě smysl podnikat a není lepší podnikání ukončit, zda je komu firmu předat či není rozumné ji prodat někomu jinému. V ČR se tak začíná objevovat jeden z fenoménů podnikatelského prostředí vyspělých zemí, tedy že většina rodinných firem končí s první generací, tzn. se zakladatelem/li firmy, a jen menšina pokračuje do druhé či dalších generacích (těm zpravidla chybí elán zakladatele společnosti, ochota něco dokázat a pracovat pro splnění svého snu i ve volném čase).

 

Dalším důvodem je dosažení hranic, kam až lze podnikání v malém či středním měřítku rozvíjet. Menší či střední firmy v ČR již v řadě oborů dosahují hranic své regionální působnosti, ať již jde o kraje či mnohdy o celou ČR. Ta svou velikostí logicky nedostačuje dlouhodobému růstu a snaha prosadit se na zahraničních trzích vyžaduje kromě finančního kapitálu tak zkušený tým se schopností pochopit odlišnosti fungování nového trhu, jeho právního rámce apod. Prodej části podniku zahraničnímu partnerovi s těmito zkušenostmi tak je vhodným způsobem jak získat tento finanční i nefinanční kapitál k dalšímu rozvoji a jak nastartovat další růstovou fázi firmy.

 

Třetím důvodem, proč v současné době prodat svůj podnik, je aktuální ekonomická situace ČR. Země zřejmě již dosáhla vrcholu svého ekonomického růstu, a i když ten zůstává i nadále kolem silných 6 %, bude v příštích letech spíše zpomalovat. Především cyklická odvětví tak v současnosti dosahují momentálního vrcholu své výkonnosti. S poklesem ekonomické aktivity v příštích letech je možno očekávat také pokles zájmu o české firmy a tedy i snížení ceny, kterou je z prodeje takového podniku možno získat.

 

Předchozí důvody jsou více než co jiného důkazem fungující ekonomiky, která umožňuje společnostem růst a hledat možnosti své expanze např. spojením se strategickým partnerem, ovšem každá věc má nějaké to ale. Na vyspělých trzích je jednou z často využívaných možností získání kapitálu burza, a tedy primární emise akcií. V ČR tento způsob jak získat další prostředky prodejem části firmy poněkud pokulhává, prodej mimo burzu přímo zahraničnímu investorovi je tak z tohoto pohledu jednou ze zbývajících možností. To se jasně ukazuje při srovnání s polskými společnostmi. Zatímco na varšavské burze prakticky neuplyne týden, aby si na ni nějaká místní společnost nepřišla pro peníze, v Praze jsme letos IPO neviděli doposud ani jedno. Možnosti a schopnost polských společností získat takto kapitál se projevují i v ČR, neboť právě polské firmy jsou v nákupech podílů v českých podnicích stále aktivnější. Lze-li někde hledat rezervy, je to právě tato oblast.

 

Celkově vzato ale není třeba chápat prodeje českých firem do cizích rukou jako nějaký problém. Obecně jde o ocenění kvality těchto podniků a atraktivnosti ekonomiky jako celku a současný trend je důkazem „normálnosti“ české ekonomiky. V drtivé většině případů je pro firmu nový silný vlastník možností jak dále expandovat a rozšiřovat svou působnost. Pro prodávajícího pak jde o příležitost, jak získat kapitál a podnikat např. jiným způsobem a jinde, tedy koupit si zase podnik jiný. Určitým omezením tak mezi těmito dobrými zprávami zůstává burza, která doposud nedokáže plnit funkci zdroje prostředků jako je tomu např. v Polsku. Doufáme a věříme ovšem, že se i toto omezení v brzké době změní a na burzu v Praze také přijde několik nových firem (a českým podnikům se tak dále rozšíří možnosti, jak získat kapitál, neboť jak se říká, příklady táhnou).

Autor článku

Karel Potměšil