Snížení palivových příplatků u Air France, můžeme doufat, že se někdo přidá?

03.09.2007 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Jedna z největších leteckých firem světa, podle tržeb dokonce ta „nej“, společnost Air France/KLM se odhodlala s koncem letních prázdnin snížit palivové...

Jedna z největších leteckých firem světa, podle tržeb dokonce ta „nej“, společnost Air France/KLM se odhodlala s koncem letních prázdnin snížit palivové příplatky (k letenkám vydávaným od 31. srpna). Společnost k tomuto kroku vedou ceny ropy, které se po 30 dní udržely pod firmou sledovanou hodnotou 75 dolarů za barel. Snížení palivového příplatku je ovšem jen kosmetické a zákazník je na ceně, kterou nakonec za letenku u této firmy zaplatí, prakticky nepocítí. U letů na krátkou a střední vzdálenost příplatek klesá o pouhé euro, u dálkových letů o 5 euro. U nizozemské části společnosti, tedy u KLM, tak nově budou příplatky činit 24 euro u kratších a 65 euro u dálkových letů. Má podobný krok pro zákazníka nějaký význam a budou jej další letecké společnosti následovat?

 

Zákazník podobné drobné úpravy cen letenek asi jen těžko pocítí, i když dá se s nadsázkou říci: každé euro dobré. Pravděpodobně větší přínos by pro něj mělo uvádění cen letenek v plné výši a ne jejich rozdělování do několika částí. Ne že by tím něco ušetřil, je-li drahá ropa a rostou tedy náklady, je logické, že je dopravce v ceně zohlední a naopak, ale bylo by to pro něj alespoň pohodlnější než dopočítávání se, kolik vlastně za let bude platit. Prakticky jediný okamžitý význam tohoto kroku tak spočívá v tom, že se o společnosti mluví a má reklamu prakticky zdarma (nebo jen za to jedno euro na let po Evropě a pět mimo ni). Pro firmu, která posledními hospodářskými výsledky spíše zklamala a výrazného růstu zisku (v pololetí o 70 %) dosáhla hlavně prodejem cateringu a části dalších aktiv, docela dobrý krok.

 

Zda budou letecké společnosti krok Air France následovat není úplně zřejmé. Patrně každá firma má nastaveny podmínky pro změny palivových příplatků poněkud odlišně. Air France ke snížení přikročila proto, že se ceny ropy udržely jeden měsíc pod hodnotou 75 dolarů za barel. Ostatní společnosti mohou mít tyto limity, ať už jde o cenu či období, po které se má pod či nad ní udržet, odlišné. Např. ČSA v polovině června přikročily ke zvýšení palivových příplatků (o 2 dolary na 25 USD u evropských letů a o 11 dolarů na 71 USD u dálkových) po tom, co se ropa naopak dostala nad 65 dolarovou hranici za barel, což je hranice sledovaná touto firmou. Vzhledem k tomu, že se prakticky celé prázdniny ropa udržovala nad 70 dolary za barel (krátkodobě i nad 75 dolary a naopak pár dní pod 70 dolary/barel) a i v současnosti je její cena kolem 74 dolarů, lze snižování příplatků u této společnosti očekávat těžko (v případě dalšího růstu nad 75 dolarů a setrvání nad touto hodnotou je pravděpodobnější spíše opačný krok – pak by ovšem ztratilo význam i snížení cen u Air France, firma by patrně ceny opět zvedla). Také pro samotnou Air France je další metou, od které by začala uvažovat o novém snížení cen, 70 dolarů za barel ropy. Pod touto hodnotou by se musely ceny navíc udržet opět alespoň 30 dní (a to nepřetržitě). Zákazníci leteckých společností se tak na snižování cen příplatků v nejbližší době spíše těšit nemohou.

 

Chceme-li doufat ve snížení palivových příplatků a tedy i celkových cen letenek u leteckých společností, nezbývá nám, než se dívat do o něco vzdálenější budoucnosti, než jsou nejbližší týdny. Po skončení motoristické sezony na severní polokouli lze očekávat snížení světových cen ropy až s přicházejícím podzimem a hlavně zimou (pochopitelně jen za předpokladu, že se „něco nezvrtne“ na Blízkém východě, v Nigérii nebo OPEC neutáhne kohoutky apod.). Naznačuje to i loňský vývoj, kdy např. ČSA snížily v listopadu příplatky na 23 dolarů u kratších a 60 dolarů u dálkových letů (pokles o 2 a 7 dolarů). Do té doby mohou Air France/KLM využívat svého kroku k lákání zákazníků. Pro ty budiž alespoň malou útěchou, že se tentokrát o palivových příplatcích nemluví v negativních souvislostech, jak tomu bylo nedávno v případě British Airways (která dostala v USA a VB pokuty celkem ve výši 550 milionů dolarů za domlouvání se o palivových příplatcích v osobní i nákladní dopravě).

Autor článku

Karel Potměšil  

Články ze sekce: INVESTICE