Privatizace v ČR - Letiště Praha za 62,5 mld. Kč v nynějších cenách a pololetní výsledky ČSA dávající naději

13.09.2007 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Vláda včera udělala další krok vstříc privatizacím státního majetku – český kabinet schválil návrh ministerstva dopravy, že státní podnik Letiště Praha do osmi měsíců...

Vláda včera udělala další krok vstříc privatizacím státního majetku – český kabinet schválil návrh ministerstva dopravy, že státní podnik Letiště Praha do osmi měsíců přemění na akciovou společnost. Přeměna se uskuteční ve dvou krocích – vznik malé akciovky pod křídly státu a v druhém kroku vyvedení majetku na tuto akciovou společnost. Konečně tedy dobré zprávy – to nejlepší podle mého názoru zastává postupné přeřazení ze směru dlouhodobý pronájem ku prodeji a to buď strategickému vlastníkovi resp. přes kapitálové trhy. Nemá smysl opakovat kde všude proběhl dlouhodobý pronájem a jak si vedou letiště při prodejích přes burzy, stejně jako od analytika kapitálových trhů nejspíše neuslyšíte návrh na prodej fungujícího podniku do rukou strategických partnerů. 

 

Z pohledu Letiště Praha i státu je dlouhodobý pronájem zbytečně problematický – hospodaření všech letišť totiž vypadá jako pila –  poptávka po službách letišť roste lineárně (růst HDP = vyšší počet business cestujících + cargo přesuny, turistika), náklady jsou skokovité – jednou za čas je prostě nutné postavit nové prsty, nový terminál, novou rozjezdovou dráhu atd. U pronájmu vidím dost velký problém právě v tom, že by veškerá investiční činnost firmy byla podřízena době plánovaného ukončení pronájmu, čili, že by letiště bylo na konci období využito na 100% a přitom by se nestavěly další rozvojové prvky.

 

A stát by měl zkoumat nejen aktuální výnosnost – přece jen naše státní hospodaření na tom není úplně kriticky, ale měl by studovat výnosy plynoucí v čase. Ideální možností je dle mého názoru prodej cca. 30% společnosti přes kapitálové trhy v roce 2008. V prvních létech by stát vlastnící 70% akcií firmy vstupem na burzu sice ztratil autonomii, bude muset podávat každý čtvrtrok podrobná hlášení o svém hospodaření investorům, pořádat Valné hromady atd., ale tím pádem bude firma lépe kontrolována zvenku (investoři ocení každý krok managementu v cenách akcií). Navíc u takto ziskové společnosti se dají očekávat dividendy např. na úrovni 20-30% čistého zisku (Flughafem má jen 3,1%!), tyto dividendy jsou zatím v ČR zdaňovány, což přináší další příjmy státu atd. Toto jsou všechno faktory, které musí postihnout analýza dopadu privatizace.

 

Jaká bude cena?

 

Aktuální cena, jejichž konsensus se pohybuje v okolí 70 miliard korun pochopitelně  počítá i budoucími výnosy. Pokusil jsem se provést rychlé zjednodušené srovnání aktuální ceny s konkurenčním Flughafen Wien AG, která je obchodována na vídeňské burze a má obdobné tempo přílivu nových cestujících a operuje na stejném středoevropském trhu. Srovnání je na bázi letošních výsledků se započtením 1,19 miliard mimořádného dodanění za rok 2005. Zkoumal jsem ukazatele P/E, P/BV, P/Sales, P/EBITDA, P/NET a P/passanger. Při nepřiložení vah důležitost jsem získal sumatické číslo 62,5 miliardy Kč (40,7 + 76,3 + 136,5 + 35,8 + 56,4 + 29,1) za celou společnost Letiště Praha v cenách 2006. Za předpokladu privatizace v roce 2008 a tempa růstu přepravených cestujících mezi 5-8% ročně  a ocenění na bázi budoucích diskontovaných CF se můžeme dostat i výrazně nad 70 miliard korun.

 

  Další kapitola – ČSA a její výsledky

 

Zároveň dnes oznámila své pololetní výsledky společnost ČSA, zejména netrpělivě se čekalo, zda se podařilo výrazněji zvednout počet přepravených cestujících v letních měsících, které jsou stěžejní pro hospodaření společnosti. Výsledky jsou uspokojivé jen z poloviny – při přepočtu chybějících letadel (pronájem Air India aj.) a změny kurzů se zvýšily nejsledovanější ukazatele, výnos z přepravy cestujících, jejich počty i provozní výsledek. Bohužel investorská veřejnost se přepočtem kurzů zabývat nebude a počty cestujících pronajatých letadel je také nezajímají (zisk z pronájmu se ve výsledcích objeví v jiných položkách). Takže reálně se  

 zvýšil výnos z přepravy cestujících na 8,47 mld.Kč, pozitivní je zejména razantní růst charterové přepravy (+9,3% y/y). Náklady se daří držet na uzdě, resp. snižovat (-1,1% y/y). Celková ztráta pak činí 175 milionů korun. Červencové ukazatele, které nejsou předmětem těchto výsledků, ukazují solidní nárůst a vypadá to, že by ČSA letos měly opravdu skončit v zisku. Společnost svou hlavní činnost „ořezává“ o nepotřebné divize (catering, cargo terminál), ale nyní vystrkuje i rozvojové zoubky – nakupuje nové stroje a zejména zachová dálkovou flotilu. Zda je to dobře ukáže až čas, ale musím se přiznat – domníval jsme se, že tento riskantní a dlouhodobý krok management nepodstoupí.

 

Letecké přepravě se však nyní celosvětově daří a tak jen doufejme, že nepřijde další doba temna jako v počátku tohoto tisíciletí (11.září, SARS, ptačí chřipka atd.)a že se ČSA na růstu bude podílet alespoň lineárně a ne degresivně jako je tomu nyní.

Autor článku

Jan Procházka  

Články ze sekce: INVESTICE