Letecký dopravce ČSA přichází v těchto dnes se zajímavou koncepcí – nízko nákladového přepravce, který bude schopen lépe bojovat s low cost konkurencí a navíc bude dovyplňovat nevyužitou kapacitu letadel ČSA. Tento model hodnotím pozitivně, ale je zde i několik otazníků.
Ale po pořádku. Nový přepravce nabízí letenky do 36 evropských měst a to na tzv. hlavní městská letiště, ve spolupráci s baťovskými cenami (1 990Kč i se všemi poplatky) a se jeví tento koncept jako velice zajímavý pro klienty i pro leteckou společnost. Hodnocení z pohledu klienta ponechám až na trhu, ale je jasné, že se s firmou, která přepravuje klienty moderními letadly s palubním občerstvením prostě musí počítat. I z pohledu ČSA má koncept výhody – obsazenost letadel se zvýší a část flotily bude naplněna cca. měsíc před letem, což umožní novému informačního systému aerolinek lépe řídit ceny letenek standardního přepravce ČSA a právě díky těmto informačním novotám z dílny národního dopravce by tuto inovaci neměly pocítit výnosy firmy.
Marketingové překvapení, tzv. anti –sale si připravila firma na tiskovou konferenci. Nový přepravce click4sky.com je nejspíše první firmou v ČR, která se chlubí svými neduhy – letenky musí být koupeny měsíc předem, cestující musí zůstat na místě alespoň tři dny a nejsou dostupny všechny destinace a časy. Tak velká je obava o výnosnost a v první fázi i pověst ČSA (po tristním prvním pololetí by možný další i potenciální úbytek výnosů mohl přinést zásah do rozdělané práce vedení)
U nákladů tak optimistický nejsem. Stále sleduji dva trendy – ořezání společnosti na „core business“ (prodej nákladového terminálu a cateringu), hledání vylepšení cash flow (zpětný leasing letadel) a do toho přichází nákladové (téměř) bomby - zachování dálkové flotily, (nutný) nákup nových letadel, rebranding a tvorba nové značky. Zejména marketingové náklady bude nutné udržet na uzdě, stejně jako náklady vynaložené na zaměstnance (letos končí kolektivní smlouva). Majoritnímu vlastníkovi tak nezbývá než sledovat jak velký dílek ukrojí ČSA z letošního růstového vývoje letecké přepravy a také zda se podaří dosáhnout více než 20% podíl v low cost dopravě na pražské Ruzyni.
Posledním pozitivem nové značky je zajímavý design, název click4sky.com zní moderně, podobně jako u jiných low cost přepravců a navíc zavání jen internetovým prodejem, čímž v podstatě i je, protože nevlastní letadla. Proto bude velice důležité, aby se firma co nejrychleji distancovala od ČSA (rozuměj profilovala jinak než ČSA). A to nejlepší na závěr – stále jsem uvažoval, co mi ten zelený design loga a stránek připomíná a pak mi to došlo – ano, U-fon, nový telekomunikační operátor. Škoda, že je struktura nové společnosti tak jednoduchá, protože spekulace na spoluvlastnictví Penty, která kromě U-fona ovládá také Aero Vodochody, kde plánuje stavbu letiště pro low cost linky a zároveň vlastní pozemky pod plánovanou druhou rozletovou drahou v Ruzyni, by z pohledu teorie spiknutí byla fantastická. Ale zde se zjevně jedná jen o autorovu paranoiu, na druhou stranu jak říká Woody Allen : To že jste paranoidní ještě neznamená, že po Vás nejdouJ)
Zítra na tomto místě naleznete relativně překvapivý komentář o aktuálním ocenění Budvaru, který dle našich propočtů nedosahuje ani spodní hranice ceny o které se spekuluje v médiích.