...Amerika se ale opět ponořily do červených čísel. Nákupní objednávky byly na pražské burze krátce po otevření ojedinělé, většina investorů na BCPP vyčkávala na další impuls. Německo a Maďarsko přišly s návrhy na snížení rozpočtu, což např. v souvislosti se zavedením daně na jaderné elektrárny v Německu vyvolalo pokles akcií výrobců elektřiny. Index PX nakonec odepsal 1 % při velmi slabé aktivitě. Nejvíce propadlo CETV (-7 %, 481 Kč), které je velice citlivé na ekonomický cyklus. Dále ztrácela Erste Bank (-2,38 %, 652 Kč) a NWR (-2,5 %, 21,5 Kč). Naopak ČEZ (890 Kč) a Komerční banka (3538 Kč) shodně posílily o 0,68 %. Telefónica neudržela úroveň 400 Kč a propadla o 1 % na 397 Kč. ČEZ: Pozitivní (Analytik: Petr Novák) Energetický regulační úřad včera zveřejnil údaje o poptávce po elektřině za duben. Celková čistá poptávka po elektřině meziročně vzrostla o 9,3 % a dosáhla 4,7 TWh (avšak stále zaostává za úrovní roku 2008, kdy dosáhla 5,1 TWh). Prudký meziroční nárůst je dán nízkou srovnávací základnou loňského roku. Poptávka po elektřině se tak v dubnu vyvíjela uspokojivě. Celková výroba elektřiny v ČR vzrostla o 7,9 % r/r a dosáhla 7,1 TWh. Očekáváme, že poptávka po elektřině by měla letos vzrůst (s růstem HDP) asi o 1,5 % r/r, což je v souladu s očekáváním ČEZu. CME: Negativní (Analytik: Patrick Vyroubal) Dle deníku Právo společnost GroupM, největší skupina mediálních agentur v ČR, letos očekává celkový meziroční pokles čistých reklamních výdajů o 6 % (kvůli dopadům krize). V roce 2011 se čeká spíše stagnace a v roce 2012 oživení. Výdaje na TV reklamu by v roce 2010 měly klesnout o 5 % (-14 % v r. 2009) a v roce 2011 stagnovat. Jediným růstovým médiem by měl být internet (2010: 10 %; 2011: 6 %). Náš současný odhad počítá se stagnací TV reklamy v ČR v roce 2010 (0%) a s 9% růstem v roce 2011. Jako riziko stále vidíme opětovné zpomalení ekonomiky a opatrnost inzerentů při investicích do reklamy (výsledek úspory nákladů). Reklamní trh by měl být nadále slabý. Připomínáme, že CME v květnu snížila výhled na letošní rok (stagnace reklamního trhu). Nezaměstnanost – květen (Analytik: Petr Sklenář) Míra nezaměstnanosti v květnu poklesla o půl procenta na 8,7 % (7,9 % květen 2009; 5,0 % květen 2008). Výsledky jsou opět lepší než očekávání (9,0 %). Údaje za poslední 3-4 měsíce jasně ukazují na obrat trhu práce. V květnu nezaměstnanost klesla o 2-3 desetiny procenta nad rámec sezónnosti. Pozitivní posun je patrný ve všech směrech – počet nových registrací na úřadech práce je stále vyšší (48,1 tis.), ale pozvolna se blíží dlouhodobému normálu. Rekordní zůstává nástup do zaměstnání (52,9 tis.), který je nejvyšší květnovou hodnotou v 11leté historii časové řady. Nová pracovní místa začal opět vytvářet zpracovatelský průmysl. Situace trhu práce je stále vážná (vyšší nezaměstnanost), ale nečekaně rychle se zlepšuje. To může přinést i rychlejší oživení spotřebitelské poptávky domácností a také oživení inflačních tlaků. Následně může přijít i rychlejší zvyšování úrokových sazeb ČNB. Během následujících měsíců by se nezaměstnanost měla držet v blízkosti hranice 9% v závislosti na sezónnosti. HDP – 1Q/10 Růst ekonomiky (+0,2 % q/q; +1,2 % r/r) již 12. května. Struktura by měla ukázat, že růst v 1Q táhl především export a efekt doplňování zásob. Naopak spotřeba domácností by měla růst brzdit. CPI – květen oček. AFT 1,2 % r/r; oček. trh: 1,2 %; předchozí (duben): 1,1 %