Posledních deset let cena zlata vytrvale stoupá. Pro mnohé se začíná stávat bezpečným přístavem před nečekanými zvraty, které se dějí na kapitálových trzích. Dá se ale odhadnout, jak dlouho tato situace potrvá? A jak se dotkne v České republice například oblasti šperků, podle posledních studií druhého nejvýznamnějšího segmentu luxusního zboží?
Cena zlata dosáhla svého vrcholu loni v létě, kdy se pohybovala na úrovni 1800 USD za trojskou unci. Dnes má sice hodnotu "jen" 1650 USD, ale kurz dolaru od té doby výrazně posílil, takže se dá říct, že jeho cena je zhruba na stejné úrovni. Tato skutečnost ve spojení s nestabilitou, která vládne na světových trzích, vzbudila nemalý zájem už i běžných Čechů o tento drahý kov. Chtějí si diverzifikovat své finance. Zdá se jim to jistější ho vlastnit, než se spoléhat na nestabilní měny. A proto se již dnes dodací lhůty zlatých slitků podstatně prodloužily. Podle názoru autora článku se tato situace v dohledné době zřejmě nezmění, protože cena zlata velmi pravděpodobně neklesne. I v zahraničí po něm existuje velká poptávka.
Hodnota šperků
Situace okolo zlata se samozřejmě dotýká také oblasti šperků, druhého nejvýznamnějšího segmentu luxusního zboží v České republice (viz průzkum společnosti Mather, Češi a luxusní značky, červen 2010). I k němu se začínají zákazníci stále více uchylovat. Zlato ve šperku sice nestoupá tak rychle jako zlato komoditní, ale i toto ukládání hodnoty má svůj půvab. Ruční práce, originální design, konkrétní příběhy– to jsou atributy, které dnes rovněž mají svoji váhu a ocení je především ženy.
Při jeho koupi je však dobré mít na paměti, že český zlatnický trh stále ještě není výspělým trhem. Řada společností působících v tomto segmentu šperky jen přeprodává, nenabízí nic vlastního. Navíc, i po více než dvaceti letech od nástupu kapitalismu přetrvávají nešvary jako je nižší kvalita výrobků i prodeje, malá originalita či umělecká hodnota. Proto je na místě opatrnost – než se rozhodnete pro daný šperk, zajímejte se, u koho jej chcete koupit.
Luxus: Česko vs cizina
Samotný šperk není jen investicí do trezoru, ale také určitým druhem luxusu, který si dnes může dopřát mnohem více lidí. Víme ale, co luxus doopravdy je? Řada z nás si jej stále spojuje jen se snobismem, přitom jeho význam je mnohem prostší. Pro někoho může být luxusem třeba zdraví a šťastný život. Ale zpátky k věci: luxus je v prvé řadě o kvalitě a péči o zákazníka, což jsou atributy, které se v České republice zatím těžko hledají.
Kvalitu šperků určuje především úroveň zpracování, dále zlato, ze kterého jsou vyrobeny, a použité drahé kameny. I zde se u nás setkáváme s tím, že ne všechny kameny musí být ve šperku pravé.
Co se týká péče, tak ani v této oblasti nemůžeme být na sebe moc hrdi. Nízká kvalita prodeje je v Česku pořád běžná, chybí školený personál, kromě toho se ustupuje od vztahu se zákazníkem i odbornosti. Jednoduše řečeno: přešli jsme na povrchní spotřebu, neřešíme hodnoty, které luxus vytvářejí. Přitom se stačí podívat za naše západní hranice. I tam sice řádí globální kapitalismus, ale ekonomika stojí na tradici malých soukromých firem. A v nich je stále na prvním místě zákazník. A toho mnohem více zajímá, co doopravdy kupuje a u koho.
Závěrem
Vztah zlato-šperk-prodejce-zákazník musí v České republice ještě projít určitým vývojem. Pokud se nám podaří vrátit k tomu, že zákazník bude vyžadovat opravdovou kvalitu a pečující přístup, vidíme ho optimisticky. Je potřeba ale vydržet. Také věříme, že stále více lidí vnímá zlato ne jako nedosažitelný luxus a stabilní investici, ale jako hodnotu přinášejíci potěšení.
Autor je ředitelem JK Jitka Kudlackova Jewels