Konec roku je totiž vždy spojovaný s úklidem portfolií. Investoři se zbavují neperspektivních titulů a snaží se je nahradit emisemi se zajímavým prostorem pro růst. Výsledkem jsou masivnější výprodeje a ojedinělé posilování některých titulů. „Kdo nakoupí v prosinci laciné akcie, v lednu bude mít good money“, zní nepsané pravidlo. Statistikou „postižení“ rádi poukazují i na další „zaručené“ fenomény, například na chování se trhů před svátky, tedy před dny, kdy kromě víkendů zůstávají parkety burz zavřeny. Jedná se o tzv. „pre-holiday effect“ – strategie založená na nákupu titulů jeden až dva dny před svátkem a jejich prodeji na konci kalendářního roku. A jak tato metoda funguje v praxi? Pro začátek se zaměřme na druhý břeh Atlantiku:
Svátek |
Nákup 2 dny před, prodej na konci roku* |
Nákup 1 den před, prodej na konci roku* |
Good Friday |
7,30% |
17,80% |
Memorial Day |
-4,70% |
22,80% |
Independence Day |
13,30% |
37,30% |
Labor Day |
16,80% |
33,70% |
Election Day |
17,90% |
4,60% |
Thanksgiving Day |
4,30% |
1,10% |
Christmas |
-7,10% |
15,20% |
New Year´s |
31,10% |
19,60% |
Zdroj: www.stockchart.com