Peter Bo Kiaer, akciový analytik Saxo Bank
Zveřejnění výsledků Apple (AAPL) na sebe vždycky strhává vlnu pozornosti. Nejinak tomu bylo i před ohlášením výsledků za druhý kvartál (Q2) letošního fiskálního roku firmy. Možná ale byl tentokrát humbuk větší něž jindy, protože Apple v minulém čtvrtletí překvapil podstatně vyššími příjmy a čistým ziskem. To mně (a všem dalším analytikům) vyrazilo dech. Akcie od té doby vzrostly o 33 procent a 10. dubna dosáhly hodnoty 644 dolarů za kus, což znamenalo 53procentní nárůst od oznámení výsledků za Q1.
Kdybych měl shrnout názory analytiků na Q2, rozdělil bych je do dvou hlavních skupin a pár odhadů mimo ně. První skupina předpokládala příjmy ve výši od 35,5 do 37 miliard dolarů, čemuž odpovídal čistý zisk 12 respektive 12,7 miliard dolarů. Druhá skupina počítala s příjmy mezi 38 a 39 miliardami a zisky mezi 13 a 13,6 miliardy dolarů.
Odhad vedení Applu, který jsem znázornil v grafu výše jako modrou tečku, předpovídal příjmy ve výši 32,5 miliard a 8,5 dolarový zisk na akcii. To jsem převedl na čistý zisk 7,9 miliardy, v němž je zahrnuta čistá zisková marže v hodnotě 24,3 procenta. Všichni doufali, že jsou tato čísla moc nízká. Odhady manažerů navíc obecně bývají spíše konzervativní a analytici se jich z tohoto důvodu nedrží tak striktně. V tabulce níže můžete vidět, jak Apple opakovaně svými výsledky překvapuje.
Co můžeme z těchto čísel dále vyčíst?
V grafu č. 2 jsem srovnal odpovídající data z dokumentu Saxo Bank nazvaného Factset Research Data. Podíval jsem se na tzv. rolling příjmy za čtyři kvartály (číslo za předešlé dva kvartály plus odhady pro následující dva kvartály), protože díky sezónním výkyvům jsou jiné analýzy obtížné. Pokud bychom pro druhý kvartál počítali s průměrnými příjmy ve výši 36,715 miliard dolarů, pak by se 4Q-rolling příjmy dostaly na 139,9 miliard dolarů. Z toho by 49 procent připadlo na prodej iPhonů, 21 procent na iPady a 12 procent laptopů.
Proto je pro investory do budoucna dobré mít poměrně jasnou představu o tom, kolik iPhonů musí Apple prodat, aby si udržel svůj stávající růst. Důležitá je i otázka, zda má Apple nějaké problémy se získáváním nových zákazníků. A nebo zda je například Samsung schopný získat rozhodující podíl na trhu. V současnosti je největším rizikem pro investory počet prodaných iPhonů. Pokud by se mu nedařilo, mělo by to negativní vliv na sentiment a následně i ocenění.
Vypočítal jsem, kolik by měl Apple prodat kusů od každého ze svých produktů (při zachování jejich ceny z prvního kvartálu). Počty kusů jsou uvedeny níže v grafu č. 3. To by znamenalo prodat přibližně 29,5 milionu iPhonů, 11,7 milionu iPadů a 3,3 milionu laptopů.
Marže
O Applu a mém dlouhodobém očekávání normalizace jeho marží jsem už psal dříve. Ty se drží vysoko nad konkurečními hodnotami a podle mě existuje několik důvodů, proč by se měla tato praxe časem změnit.
Zaprvé, konkurence na trhu tabletů se vyostřuje, a Apple tak má jen omezené možnosti zvyšovat ceny u svých nových produktů. Zadruhé, Apple musí s každým novým modelem zavádět stále více inovací (stejně jako každý jiný výrobce IT hardwaru), což mu bude také ukrajovat ze zisků. Zatřetí, Apple už není tím malým hráčem, co býval. Firma už nemůže přes noc změnit své dodavatele jako při uvádění prvních verzí iPhonu a iPadu, když je například v Číně cena nebo kvalita výrobku nedostačující. Z Applu se teď stal supertanker, u něhož bude celý výrobní proces složitější a těžkopádnější. Do podnikání se vkrade apatie a produktivita klesne. V neposlední řadě si vzpomeňte na politické problémy, které souvisejí se situací kolem Foxconnu. Jak dlouho ještě budou skalní fanoušci Applu přivírat oči? Pokud se objeví ještě jeden nebo dva podobné problémy, mohl by Apple ztratit cenné zákazníky. Aby tomu Apple předešel, musí dodavatelům za své produkty dostatečně zaplatit. I na Apple totiž doléhají každodenní problémy velkovýrobců.