Matt Bolduc, akciový analytik Saxo Bank
Zvěsti, že by Microsoft mohl vyrobit vlastní tablet, byly nakonec pravdivé. Microsoft představil na pondělní konferenci svůj model Surface, který může směle konkurovat iPadu. Zatímco operační systém Windows 8 byl určen především pro tablety a notebooky s dotykovým ovládáním, Surface nabídne užší propojení svého softwaru a hardwaru. A to je pro Microsoft zcela nová strategie.
Aniž bych zabíhal do technických detailů, vzhled a váha tabletu Surface budou podobné těm u iPadu. Navíc ale obsahuje USB port spolu s portem pro připojení externího displeje a magnetickou klávesnici, která displej zároveň chrání. Surface se bude nabízet ve dvou odlišných provedeních. První bude mít nižší spotřebu elektřiny, ale i omezený výkon, a poběží na systému Windows RT (Windows 8 kompatibilní s platformou a čipy ARM). Druhá verze nazvaná Surface 'Pro' sice spotřebuje více energie, ovšem je výkonnější (Windows 8 s architekturou x86 od Intelu). Levnější model bude cenově srovnatelný s iPadem a cena dražšího se pak bude blížit novým ultrabookům.
I když se na tento tablet těším, bojím se dvou věcí. První z nich je cena. I když verze ARM bude srovnatelná s iPadem, nenabídne stejné vlastnosti jako klasické laptopy. Nižší řada tabletu s Windows RT (ARM) nezvládne běžně používané desktopové aplikace, což znamená, že je třeba vytvořit nové programy a aplikace. U verze x86 zvané taky Pro to nebude problém, protože jde v podstatě o typický ultrabook. Bude však citelně dražší než iPad a nejspíše bude stát více než 1000 dolarů. Stručně řečeno, model Windows RT se bude více podobat iPadu a méně výkonnému stroji.
Zadruhé mě trápí, že Microsoft riskuje ztrátu své armády výrobců tím, že upřednostňuje vlastní hardware. Přestože kompatibilita hardwaru a softwaru je pro firmu a vlastě i koncové zákazníci přínosná, je třeba připomenout rčení: “Nekousej ruku, která tě krmí.” Microsoft tímto propojením sice získá zřetelnou výhodu a zároveň si skrze prodej tabletů zajistí prostředky na náklady spojené s Windows, ovšem ostatní výrobci tyto výhody mít nebudou. Aby Microsoft zmírnil konkurenční napětí se svými výrobci, ustoupil a na trh uvede tablet x86 o tři měsíce později a obě verze tabletu Surface bude nabízet jen prostřednictvím svého on-line obchodu a hypermarketů.
Surface se mi hodně zalíbil, ale klíčová otázka zůstává stále stejná: jak rychle si spotřebitelé zvyknou na Windows 8, který půjde na podzim na trh? Rozhodně si nemyslím, že Surface bude mít zásadní vliv na snižování konta Applu. Fanouškovská základna Applu je totiž velmi věrná a etablovaná. Pro iPad ale bude nový tablet od Microsoftu mnohem větším konkurentem, než dražší tablety s Androidem.
Věřím, že vstup na trh s tablety bude pro Microsoft výrazným přínosem. A ať už se Windows 8 dočká uznání nebo ne, zatím je v ceně akcie započtena pouze malá část potenciálu, který trh s tablety skrývá. Proto jakýkoliv úspěch ve válce na trhu tabletů by měl akcie Microsoftu podpořit. A těžit z toho budou i zákazníci, protože technologie půjde kupředu, stejně jako výkon všech zařízení. V důsledku na tom tedy vydělá jak Microsoft, tak jeho koncoví uživatelé!
P.S. Opravdu, ale opravdu bych bych si jeden tablet od Microsoftu přál!
Více videí s tabletem Surface najdete zde.