Evropa i Amerika jsou v recesi. Co to znamená? V této fázi hospodářského cyklu klesá spotřeba a slábne poptávka po zboží a službách. Neplatí to však pro všechna odvětví ekonomiky. Některým firmám ani v období hospodářského poklesu poptávka výrazně neklesne.
Co jsou cyklická a necyklická odvětví?
Pokles poptávky nejvíce pociťují firmy, které spadají do cyklického sektoru. V přpadě poklesu ekonomiky jdou dolů i specifické obory. K těmto, na cyklus náchylným odvětvím, patří zejména stavebnictví, automobilový průmysl, hutní průmysl a bankovnictví.
Na druhé straně je řada odvětví, kterým se v době krize daří, respektive nekopírují tolik hospodářský cyklus. Jedná se zejména o produkty a služby, které si nemůžeme odepřít ani v době krize. Akcie z necyklického odvětví v době ekonomického růstu, obvykle svými výnosy, zaostávají. Důvodem je vybírání zisků z těchto investic a přesouvání (realokování) kapitálu do agresivnějších titulů s růstovým potenciálem. V době krize jsou pak defenzivní tituly méně náchylné k prudkým výkyvům, často vyplácejí slušnou dividendu a slouží jako útočiště v neklidných dobách.
Sobotní inspirace v hypermarketu
Představte si, jak s košíkem projíždíte uličkami hypermarketu. Co kupujete? Asi určitě jídlo, nápoje a hygienické potřeby. Při nakupování vám zazvoní telefon. Volají děti, abyste jim koupili žvýkačky, čokoládu nebo zmrzlinu. Na běžnou životní situaci se nyní podíváme očima investora.
Jako první byly na seznamu potraviny
Společnost H. J. Heinz Company podniká v potravinářství na celém světě. Jistě znáte její kečupy. Dále vyrábí omáčky, mražená hotová jídla, polévky v pytlíku a konzervovanou zeleninu.
Unilever je výrobcem rychloobrátkového zboží. Znát budete zmrzliny od Algidy, tuky Floru, Heru a Ramu, čaj Lipton, polévky Knorr nebo majonézu Hellmann´s. Firma také vyrábí čisticí prostředky CIF a Domestos. Nezaostává ani v oblasti osobní péče se značkami Rexona, Signal, Radox, Dove aj. Unilevr má vskutku široké portfolio produktů denní spotřeby.
Nezapomínáme ani na nápoje
Společnost The Coca-Cola Company nemusíme představovat. Kromě Coca Coly vyrábí firma i Fantu, Sprite, tonic Kinley, vodu Bonaqua, džusy Cappy, ledový čaj Nestea a kávu v plechovce Illy. Celkem vlastní přes 500 nealkoholických nápojových značek.
Nejbližším konkurentem CocaColy je Pepsi Co. Alespoň v České republice se s ní můžete setkat v prodejnách KFC a ve většině restaurací, hospod a pizzérií.
Pivovarnictví se ve světě daří a v době krize rozhodně patří do defenzivního portfolia. Anheuser-Busch vlastní více než 200 obchodních značek. Podílové fondy zaměřené na zákaznickou poptávku mají ve svých portfoliích, mimo jiné, právě akcie z oblasti pivovarnictví.
Hygiena a kosmetika
Od společnosti The Procter & Gamble Company využíváte řadu produktů, aniž o tom možná víte. PG má mimořádně široký záběr. Vyrábí například prací prášky Ariel, Tide, Bonux, aviváže Lenor, papírové kapesníčky a utěrky, dále pleny Pampers, vložky Always, tampony. Pro muže prostředky na holení Gillette a Braun. Za kosmetickou řadu můžeme jmenovat Wella,OldSpice, Max Factor, Head & Shoulders aj. Překvapivě vyrábí i baterie Duracell.
Jonnson & Johnson se zaměřuje na sortiment výrobků v oblasti péče o tělo (mýdla, oleje, šampony), dále podniká ve farmacii (vyrábí například kontaktní čočky) a diagnostické přístroje.
Beiersdorf AG to je světoznámá značka Nivea. Beiersdorf vyrábí pěny a gely na holení, krémy, sprchové gely, deodoranty, kuličkové antiperspiranty, tuhé deodoranty. Nivea má několik řad – CoolKick, Sensitive, Sport, Silver Protect aj. Díky příznivé ceně jsou její výrobky dostupné všem.
Tabákové výrobky
Společnost Altria Group (vlastní mimo jiné Philip Morris International a Philip Morris ČR) podniká v tabákovém průmyslu. V České republice se můžeme setkat s těmito obchodními značkami: Marlboro, L&M, Chesterfield, Philip Morris. Do nízkonákladového segmentu můžeme zařadit značky Bond Street, Red &White a Next. Českým investorům Philip Morris ČR vyplácí každoročně vysokou dividendu v korunách ve výši přibližně 7 %.
British American Tobacco je společnost podnikající v tabákovém průmyslu na 180 světových trzích. Mezi její značky patří Dunhill, Kent, Lucky Strike, Pall Mall,Viceroy, Benson & Hedges aj. Společnost dále vyrábí i doutníky.
Telekomunikační společnosti
Telekomunikační společnost Vodafone Group působí i u nás. Podniká ve třech geografických oblastech Evropě, Africe a Asii.
Telefónica ČR dříve SPT Telecom koupený španělskou Telefónicou. Společnost stabilně vyplácí vysokou dividendu v korunách (kolem 8 %). Ideální do defenzivního portfolia.
Deutsche Telekom německá telekomunikační společnost působící na našem území pod značkou T-Mobile; dále podniká v 50 zemích světa. Rovněž vyplácí pravidelnou dividendu.
Sladkosti pro děti
Společnost The Hershey Company se zabývá výrobou čokolády a cukrovinek. Široké portfolio cukrovinek tvoří 80 značek. Firma existovala už v době Velké hospodářské krize a i tehdy si vedla výborně. Stabilně nabízí vysoké výnosy a dividendy.
Kraft Foods výrobce sýrů, kávy, nápojů, omáček dressingů, čokolád a čokoládových tyčinek. V České republice se orientuje zejména na čokoládové výrobky, ale jistě budete znát i její bonbony Halls.
Groupe Danone společnost vyrábějící zejména mléčné výrobky – kefíry a jogurty. Do jejího portfolia patří například Actimel, Activia, jogurt Fantasia, Kostíci a Dobrá máma.
Bez řady výrobků se neobejdete
Bez valné většiny uvedených výrobků se ani v době krize neobejdete. Jíst, pít, uklízet, telefonovat i prát budete pravděpodobně stále. Vlastnictví akcií známých společností má i další výhodu. Při nákupu každého výrobku se podílíte na vytváření zisku společnosti a jako její akcionář můžete mít podíl právě na vytvořeném zisku ve formě dividend.
Americké společnosti v drtivé většině vyplácí dividendy čtvrtletně, v případě evropských firem to je jednou ročně. Když se společnosti bude dařit, bude vyplácet stabilně dividendu. Otázkou zůstává, zda se chcete podílet na dělení zisku nebo jen na jeho tvorbě.
Autor je licencovaný burzovní makléř a pracuje ve společnosti Bossa.
BOSSA – Makléřský dům banky ochrany životního prostředí, působí na polském kapitálovém trhu od roku 1995, řadí se tak mezi nejdéle působících brokery v Polsku.