Již od října roku 2012 však chybí čínské IPO. Tamní vládou byly vstupy nových firem na burzu zakázány kvůli závažným nedostatkům v kontrole jejich finančních výkazů a celkovým problémům s přípravou primární emise. Nyní se však zdá, že by toto čtrnáct měsíců trvající nařízení mohlo být zrušeno. Změnu přinesl nedávno konaný summit čínské komunistické strany, kde podle všeho došlo i k projednávání problematiky kolem IPO. Čína přitom byla ještě v roce 2010 zemí zaslíbenou primárním emisím. Za tento rok zde došlo k úpisu akcií za 71 mld. USD, což bylo více než kdekoliv jinde na světě.
Mezi prvotní reakce akciových trhů na spekulace ohledně opětovného povolení IPO patřil pokles na akciích menších čínských firem a růst akcií čínských brokerů. V čem je logika? Předpokládá se, že na trh vstoupí hlavně menší a střední firmy, což bude znamenat investiční konkurenci pro stávající tituly. Proto tedy útěk od nyní obchodovaných a dá se říci i drahých malých firem (valuace se pohybuje kolem 40 násobku očekávaných ročních čistých zisků). Pro brokery zase znamená obnovení IPO trhu příležitost k zajímavým výnosům z poplatků za zprostředkování emise.
Čínská IPO přitom nejsou zajímavá pouze svým množstvím ale i kvalitou. Tituly uvedené v letech 2010 až 2012 na burzy v USA posílily během prvního obchodního dne po uvedení na trh v průměru o 9 %, v Japonsku už o slušných 28 % a v Číně o bezkonkurenčních 33 % (vše měřeno ve stejném období). IPO efekt je tak zde nejsilnější, což láká spekulanty z celého světa. Ti se nové vlny příležitostí k rychlému výdělku dočkají pravděpodobně již v lednu příštího roku, kdy by mohlo proběhnout až 50 IPO. V průběhu celého roku pak na burzu dle odhadů čínského regulátora vstoupí více než 500 nových titulů.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus



Dacia Bigster, o které pořád sní spousta českých zákazníků, se vyrábí. S dieselem stojí zhruba 600 tisíc, ale je tu problém
Ceny dálničních známek v Česku porostou, roční bude od ledna už za víc než 2500 Kč
Na prodej je devadesátkové Ferrari pro chudé v perfektním stavu. Fiat za půl milionu je lákavá nabídka
Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
