Americký index technologických společností Nasdaq Composite posílil od roku 2009 o více než 200 % a současný poměr ceny vůči očekávanému zisku roku 2015 (ukazatel forward PE) je na úrovni 16,9 násobku. Před propadem akciového trhu v roce 2001 byl tento ukazatel na hodnotě 25,5 násobku, což ukazuje, že valuace technologických akcií nejsou ani blízko hodnotám před splasknutím technologické bubliny. Obecně tedy mohou investoři zachovat klid.
Najdou se však akcie obchodované s forward PE na úrovních mnohonásobně vyšších, než je průměr indexu a z analytických domů stále chodí doporučení ke koupi. Řeč je o akciích sociálních sítí. Internetové firmy, které často netvoří zisk a jejich akcie míří vzhůru, skutečně připomínají dění na trhu v letech 2000 a 2001.
Problémem těchto akcií je jejich ocenění. Žádná běžně používaná oceňovací metoda není u těchto firem moc použitelná. Na rozdíl od tradičních společností s dlouhou historií, které vyrábějí standardní produkty, jako jsou např. automobily, stroje apod. se prostředí sociálních sítí mění velmi rychle a nikdo nedokáže předpovědět, jak budou vypadat za 5 nebo 10 let. Tedy je velmi těžké postavit klasický model, který predikuje vývoj hospodaření do budoucna. Vždyť tyto společnosti neexistují déle než 10 let a na burze jsou necelé 2 roky. Jejich vývoj je dynamický a odhadování budoucnosti je násobně větší věštění než u „standardních“ společností.
Proměnu a dynamiku sociálních sítí dokládá i objem uskutečněných akvizic. V sektoru sociálních sítí došlo jen v roce 2013 ke stovkám akvizic. Samotný Twitter v loňském roce koupil 31 startupů. Mezi největší transakce se řadí koupě společnosti Tumblr firmou Yahoo, akvizice Vine společností Twitter či přechod WhatsApp a Insatgram pod křídla Facebooku. Sociální sítě kupují podniky s velmi rozmanitým polem působnosti. V březnu Facebook koupil výrobce brýlí pro virtuální realitu a s Googlem bojoval o firmu vyrábějící drony na solární pohon. Na těchto příkladech je vidět, jak moc se sociální sítě rozkročují do široka. Nemají ovšem jinou šanci na dlouhodobé přežití. V technologiích více než kde jinde platí zlaté pravidlo: kupuj nebo budeš koupen.
Pokud by investoři chtěli z daných transakcí odhadovat budoucí vývoj tržeb a zisků sociálních sítí, narazili by. Nikdo totiž nedokáže odhadnout, jakým směrem se sociální sítě vydají a jakou roli budou mít současné akvizice na budoucnost těchto firem. Ze stejného důvodu nelze jednoznačně říci, že současné valuace jsou vysoké nebo nízké. Při pohledu na graf akcií sociálních sítí lze pouze vyčíst, že investoři jim důvěřují. Jestli je férová hodnota o 50 % výš nebo níž je ale nadlidsky složitá otázka.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus