Za v meziročním srovnání silnějšími čísly stojí nárůst celkového počtu prodaných vozů o 6,2 % y/y na 2,3 mil. kusů. Jednoznačně nejvýznamnějším faktorem, který se na tomto navýšení podepsal, byly prodeje na čínském trhu (+14,5 % y/y na 880 tisíc vozů). Dobrou výkonnost předvedl i druhý nejvýznamnější trh Volkswagenu, a sice Německo, kde došlo k navýšení prodejů o 8,2 % na 259 tisíc vozů.
Z větších trhů došlo k citelnějšímu poklesu prodejů v obou Amerikách. V Severní Americe -4,4 % y/y na 195 tis. vozů a v Jižní Americe dokonce -22,4 % y/y na 141,6 tis. vozů. Za poklesem v Severní Americe stojí zejména silná srovnávací základna z loňského roku, kdy po spuštění nových výrobních kapacit rostly prodeje dvouciferným tempem. Situace v Jižní Americe je o poznání problematičtější a její vyřešení si nejspíše vyžádá více času. Region je postižen slabou ekonomickou výkonností a silným oslabením domácích měn.
Nižší růst výnosů než prodejů byl způsoben i negativním vývojem měnových kurzů. Společnost bohužel nevyčíslila přesný dopad tohoto vlivu, a tak se musíme držet pouze analytických odhadů, které počítají s až 300 mil. EUR. Rizikem spojeným s dnešním reportem hospodářských výsledků bylo případné navýšení nabídky na odkup akcií Scania. Ani k tomuto tématu však nebyly zveřejněny žádné nové informace, a to ani na konferenci s managementem společnosti. Očekáváme však, že by již v následujících několika málo dnech měla být míra akceptace nabídky ze strany minoritních akcionářů reportována.
Výhled managementu na letošní rok byl potvrzen. Nadále je cílem dosažení tržeb v rozmezí -3 % až +3 % od loňských úrovní, což znamená 191-203 mld. EUR. Potvrzen byl i plán provozního zisku. Globální trh s osobními vozy by měl mírně poklesnout oproti loňskému roku, přičemž vývoj v jednotlivých regionech se bude výrazně lišit. Dobrou výkonnost by dle Volkswagen měla předvést Asie i Německo. Naopak poptávka ve střední a východní Evropě by měla v meziročním vyjádření mírně poklesnout, propad prodejů je očekáván v Jižní Americe.
Zveřejněná čísla znovu potvrdila silnou pozici automobilky na globálním trhu. Zvláště dominantní postavení na čínském trhu je faktorem, díky kterému má Volkswagen velmi dobré šance stát se největší automobilkou z hlediska prodejů na světě. Již v letošním roce by přitom měl koncern prodat poprvé v historii přes 10 mil. vozů.
Kompletní analýza ke stažení zde. (508,75 KB)