Prodeje automobilů v Evropě za rok stouply o 10,6 procenta. Růst ve Spojených státech a Číně znamená silnější exportní trhy pro výrobce aut. Fiat se ocitl v čele sektoru – od loňského srpna už posílil o 42 procent.
Do Evropy se pomalu vrací růst, náklady jsou v podstatě pod kontrolou (zvláště u německých automobilek), ocenění jsou nízká a světový trh s osobními vozidly roste. Co by se nám na evropských producentech aut mohlo nelíbit?
Růst na historicky nejvyšších úrovních
Od dob finanční krize se evropský automobilový sektor pohyboval nejčastěji v negativním teritoriu a prodeje klesaly. Jen na konci roku 2009 a pár měsíců v roce 2011 došlo k několika občasným výskytům pozitivního růstu (viz graf). Nyní však krize eurozóny pomalu polevuje a opět se objevuje růst, který má vyváženější a hlavně šířeji pojatý profil. Prodeje vozidel v Evropě podle posledních dat narostly od minulého roku o 10,6 procenta.
Zdroj: Bloomberg
A prodeje aut jdou nahoru i jinde ve světě. Ke dvěma největším trhům přitom patří Spojené státy a Čína, které vykazují slušný růst. Když k tomu ještě přičteme minimální tlak na vstupní náklady – z hlediska pracovní síly a kapitálu – pak by automobilový sektor mohl být tím správným místem, kde se budou vytvářet velké zisky.
Úspěšní evropští výrobci aut
Podle našeho kvantového modelu (viz přiložený PDF soubor) jsou automobilky v Evropě zdaleka nejatraktivnějším průmyslem, a to vzhledem ke kombinaci pozitivního výhledu růstu a lákavých ocenění. Většina 12měsíčních předpovědí cen počítá s více než 20procentním růstem u jednotlivých akcií v této skupině.
Vůbec nejlépe z našeho modelu vychází Fiat, jehož jsme už v srpnu 2013 překřtili na nejvíce podhodnoceného výrobce aut v Evropě. Od té doby už akcie firmy posílily o 42 procent, a 12měsíční cenová předpověď pak mluví o 25 procentech. Akcie se nyní obchoduje na 13násobku odhadovaných zisků na akcii pro příštích 12 měsíců (tzv. forward EPS), což je citelně pod průměrem celého trhu. Podle naší metodiky se Indikátor nejistoty (uncertainty indicator – UI) nachází na hodnotě 5. Konkrétně to znamená, že se náš model výrazně rozchází se současným koncensem, který nyní předpovídá 14procentní propad ceny akcie v příštích 12 měsících. Také tzv. sell-side analytici byli vůči Fiatu značně negativní, když jsme jej nazvali nejvíce podhodnoceným výrobcem aut loňského roku. A jen čas nám ukáže, kdo měl vlastně pravdu.
Zdroj: Bloomberg
Další evropskou automobilkou, na kterou bychom chtěli upozornit, je Daimler. Tomu se podařilo vykázat dobré čtvrtletní výsledky a svou sílu dokazuje taky v Asii. Jediným znepokojivým faktem je, zda vůbec dokáže vylepšit své marže a hlavně se v prodejích přiblížit BMW.
Peter Garnry je hlavním akciovým stratégem Saxo Bank.
Více jeho analýz můžete najít zde.