IPO Alibaby je velkou sázkou na Čínu a světový elektronický obchod

15.09.2014 | , saxo247
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

IPO Alibaby je velkou sázkou na Čínu a světový elektronický obchod Primární úpis akcií společnosti Alibaba byl minulý pátek konečně oznámen a na burzách to bude vzácná událost. Velikost, pověst značky mezi institucionálními investory, tempo růstu i ziskovost jsou závratné. Větší to už ani být nemůže. Po několika měsících úpisového půstu očekáváme, že toto IPO...

IPO Alibaby je velkou sázkou na Čínu a světový elektronický obchod

Primární úpis akcií společnosti Alibaba byl minulý pátek konečně oznámen a na burzách to bude vzácná událost. Velikost, pověst značky mezi institucionálními investory, tempo růstu i ziskovost jsou závratné. Větší to už ani být nemůže. Po několika měsících úpisového půstu očekáváme, že toto IPO bude obří, jelikož investoři si budou chtít vsadit na to, že se Čína během tří následujících desetiletí promění ve spotřebitelskou ekonomiku.

Maova stránka pro všechno

Ještě v březnu, kdy bylo oznámeno, že Alibaba má v úmyslu nabídnout své akcie v primárním úpisu, jsme psali o tomto rychle rostoucím čínském gigantickém internetovém obchodě, který v rozvinutém světě znal málokdo. To se mezitím samozřejmě změnilo a známost značky během následujících měsíců poroste raketově.

Takže co je Alibaba? Je to dominující gigant čínského elektronického obchodování , který založil v roce 1999 Jack Ma. Společnost je něčím mezi Amazonem a eBayem – propojuje kupující a prodávající zboží, avšak bez modelu aukce. Dvě její největší stránky, Taobao a Tmall, mají na svědomí více než polovinu všech balíčků doručených v Číně a objem transakcí je větší než u Amazonu a eBaye dohromady.

V následujících týdnech sepíšeme další analýzy na téma podnikání Alibaby. Následující graf poskytuje rychlý přehled.

Stroj na prachy

Na Alibabovi je výjimečnéá nejen tempo růstu výnosů – 46% meziroční růst naplánovaný na první fiskální čtvrtletí příštího roku (končící 30. června), ale také jeho schopnost vymlátit ze svého byznysu obří zisky.

EBITDA marže vystřelila z 21% za fiskální rok 2010 na 58% za posledních 12 měsíců, čímž zdůraznila fakt, že společnost překročila svůj inflexní bod, ve kterém velikost podniku přináší obrovské úspory z rozsahu. Na fiskální rok 2015 se obrat odhaduje na 77 miliard jüanů a roční složený růst od roku 2010 bude 63%.

gan1

Soudě podle čísel se také zdá, že je společnost schopna udržet vysoké tempo růstu při nepříliš velkém oslabení ročního tempa růstu obratu. To bude také velkým tahákem při roadshow primárního úpisu.

gan2

Velká sázka na budoucnost Číny

Nákup akcií Alibaby bude velkou sázkou na Čínu, jelikož její ekonomika se ve věku konektivity a e-shopů transformuje v hospodářství taženém spotřebiteli. Níže uvedené grafy ukazují aktuální růst spotřeby a jí odpovídající procento HDP. Vedle zvýšené spotřeby bude mít penetrace Alibaby v následujících letech obrovský růstový potenciál.

gan3

V roce 2013 měla Čína 618 milionů uživatelů internetu a očekává se, že toto číslo v roce 2016 vzroste na 790 milionů. Aktuální internetová penetrace je v Číně pouze 46% ve srovnání s 88% v USA. To pro Alibabu znamená mnoho příležitostí při dalším rozvoji čínského hospodářství.

gan4

Obrat online nakupování v Číně dosáhl v roce 2013 výše 1,892 bilionů jüanů a v roce 2016 se očekává jeho nárůst na 4,772 jüanů. Penetrace online nakupování byla v roce 2013 8% a v roce 2016 je očekávána na 14,5%. Během následujících desetiletí bude růst online nakupování pokračovat, jelikož díky mobilům a internetu je pohodlnější než chození do kamenných prodejen. Tento trend bude jen akcelerovat a těžit z něj budou e-commerce společnosti jakou je Alibaba.

gan5

V této úvodní analýze nemůžeme rozebrat všechny aspekty podnikání a příležitosti Alibaby, ale během příštích dvou týdnů zveřejníme před primárním úpisem další analýzy.

Valuace 155 miliard dolarů

Alibaba nabízí veřejnosti 123 076 931 nových akcií v cenovém rozmezí 60-66 dolarů za akcii. Při průměrné ceně získá společnost 7,75 miliard dolarů nového kapitálu.  Navíc prodají současní akcionáři 197 029 169 akcií a upisovatelé budou mít opci na 48 015 900 akcií. Celkově bude dáno veřejnosti k dispozici 368 122 000 akcií, čímž dosáhne free float 15%.

Celkový počet akcií bude 2 457 339 231, čímž Alibaba dosáhne kapitalizace 155 miliard při průměrné ceně 63 dolarů za akcii.

IPO přinese dohromady v hotovosti a krátkodobých investicích 14,8 miliard dolarů.  Při úročeném dluhu zhruba 7,9 miliard dolarů bude celková hodnota podniku 148 miliard dolarů.

Aktuálně bylo potvrzeno, že datum ocenění je stanoven na 18. září a obchodování začne následující den.

Bitva mezi hodnotou a růstem

IPO Alibaby získá velkou pozornost médií nejen díky současnému IPO-půstu, ale také díky číslům, se kterými jde Alibaba na trh. Očekáváme, že většina institucionálních investorů s globálními akciovými produkty se bude primárního úpisu účastnit.

Také očekáváme mnoho diskuzí o valuaci. Medvědi pravděpodobně přijdou s tím, že toto IPO dokazuje existenci bubliny jak na akciových trzích, tak v Číně samotné. Hodnotoví investoři se úpisu účastnit nebudou s poukázáním na vysokou tržně-valuační prémii způsobenou velkými očekáváními a raději budou nakupovat deklasované akcie oceláren a dolů.

Takže jaké jsou poměrové valuační ukazatele? V posledních 12 měsících vygeneroval Alibaba 9,4 miliard dolarů výnosů a 5,4 miliard provozního zisku EBITDA. Očekáváme, že tato čísla během následujících 12 měsíců vzrostou na 13,1 miliard, respektive 7,9 miliard dolarů. Na základě hodnoty podniku ve výši 148 miliard dolarů to znamená EV/EBITDA (poměr hodnoty podniku a provozního zisku) 27,3 za posledních 12 měsíců a 12-měsíční předstihový poměr (forward EV/EBITDA )18,8.

Následující tabulka ukazuje EV/EBITDA za posledních a následujících 12 měsíců spektra známých internetových společností. Alibaba má v Číně dva největší konkurenty, Tencent a Baidu, a je zajímavé je srovnat. Soudě podle čísel vyráží Alibaba na roadshow konzervativně oceněn.

gan6

Vzhledem k prudkému poklesu cen akcií Facebooku po jeho úpisu v roce 2012, nechce Alibaba opakovat stejnou chybu v podobě příliš vysokého nacenění. Tato valuace ale ve skutečnosti vypadá až příliš konzervativně. Náš názor je ten, že Alibaba vyráží na roadshow atraktivně naceněn a chce prodat nejdříve všechny své akcie a jak začne narůstat směrem k datu ocenění momentum, pustí se do zvyšování cenového rozmezí. To by mu dodalo býčí příběh, který vzbudí nadšení a nabudí poptávku po akciích v době, kdy se začnou obchodovat.

Mnoho investorů i analytiků nejspíš řekne, že je akcie nadhodnocená. My vidíme toto IPO jasně. Každý si může spočítat návratnost investovaného kapitálu i náklady kapitálu, včetně aktuálních poměrových ukazatelů. Tyto věci jsou často hlavním hybatelem blízkého oceňování. Třetí dimenze, kterou pochopí správně jen málokdo, je budoucí tempo růstu. Náš odhad růstu tržeb Facebooku po primárním úpisu byl podle většiny komentátorů až příliš optimistický. Jak jsme psali již před měsícem,  realita však překonala naše nejdivočejší představy.

Věříme, že jen málokdo dokáže pochopit složený efekt Alibaby během následujících třech dekád, kdy se Čína přemění v plně spotřebitelskou ekonomiku.  Mnoho investorů říkalo, že Google, Facebook, LinkedIn a další jsou nadhodnocené, ale věcí, která většině unikala, byla ona třetí dimenze: budoucí tempo růstu. Podle našeho názoru by měli při této valuaci dlouhodobí investoři Alibabu koupit a vsadit na Čínu a globální elektronický obchod v následujících několika dekádách.

Do Alibaby přes Yahoo

Na začátku července jsme doporučovali  investorům, kteří chtěli jít do úpisu Alibaby, koupit akcie Yahoo. To proto, že převažující odhady valuace Alibaby při úpisu naznačovaly, že podíl Yahoo v této společnosti má větší cenu než jeho tržní hodnota, a to i po odečtení diskontu za velikost. Jinými slovy, cena podílu Yahoo ve společnosti by měla poměrně odpovídat tržní hodnotě Alibaby. Naším argumentem bylo, že zájem o akcie Yahoo se s přibližujícím se úpisem zvýší.  Cena akcií se od té doby zvýšila o 12% (viz graf). Jít do úpisu Alibaby prostřednictvím Yahoo ale stále dává smysl.

Cena akcií Yahoo během posledních 12 měsíců

gan7

Peter Garnry, hlavní akciový stratég Saxo Bank

Peter Garnry je akciový stratég Saxo Bank. Pochází z Dánska a v roce 2007 absolvoval kodaňskou Copenhagen Business School. Peter denně píše aktuální příspěvky o amerických a evropských trzích, stejně jako pravidelné strategické články o fúzích a akvizicích, výsledkových sezónách, expanzi ziskových marží a sektorových valuacích. Je také pravidelným komentátorem v televizi, například v CNBC a Bloombergu. Předtím, že začal v říjnu 2010 pracovat v Saxo Bank, založil Peter softwarovou firmu UPSIDO, která v severských zemích poskytovala retailovým klientům platformu pro analýzu akcií. Peter Garnry je k dispozici ke komentářům o světových akciích ze širokého pohledu.

Autor článku

 

Články ze sekce: INVESTICE