V USA začala nákupní horečka

28.11.2014 | , Colosseum, a.s.
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Jako černý pátek je ve Spojených státech a Kanadě označován první den po dni díkůvzdání, tedy 28. listopad. Každý rok v tento den obchodní …

Jako černý pátek je ve Spojených státech a Kanadě označován první den po dni díkůvzdání, tedy 28. listopad. Každý rok v tento den obchodní řetězce přicházejí s velkými výprodejními slevami. Tento den je neoficiálně vnímán jako začátek vánoční nákupní horečky. I přesto, že se nejedná o oficiální svátek, tak některé státy v USA dávají volno státním zaměstnancům a obecně je na tento den z řad zaměstnanců vybíráno hodně dovolených.

Termín černý pátek vznikl na základě velkých dopravních komplikací, které pravidelně po dni díkůvzdání nastávají. Obchody běžně v tento den otvíraly od šesté hodiny ranní, ale přibližně od roku 2000 se otvírací hodiny obchodů začaly posunovat, a někdy tak nákupy začínají již o půlnoci, nebo dokonce i před ní. U veřejnosti je tento den velmi oblíben a nakupující jsou ochotni stát i několik hodin v dlouhých frontách před obchody. Jakmile se brány obchodu otevřou, všichni se co nejrychleji snaží dostat dovnitř, kde nastává boj o veškeré zlevněné zboží, jehož množství je samozřejmě omezeno.

I přesto, že obchody mnohdy utrpí škody na majetku, jejich tržby v tento den stále rostou. Podle údajů organizace National Retail Federation (NRF) činily tržby obchodníků v černý pátek a následný víkend v roce 2005 celkem 27,8 miliardy dolarů. V roce 2013 se vyšplhaly na více než 50 miliard a počet nakupujících se zvýšil ze 140 na 248,7 milionu s průměrnou útratou 407 dolarů na hlavu. Očekávání obchodních řetězců jsou pro letošní nákupní horečku pozitivnější a něco z toho můžou napovědět statistiky vyhledávání v Googlu. Jak ukazuje následující graf, četnost vyhledávání výrazu černý pátek od roku 2005 neustále roste.

Graf č. 1: Četnost vyhledávání výrazu černý pátek pro USA v Googlu (Zdroj: Google Analytics)

\"\"

Podle očekávání má většina vyhledávání svůj původ v USA, ale jako druhé na seznamu je Rumunsko.

Graf č. 2: Četnost vyhledávání výrazu černý pátek za jednotlivé země v Googlu (Zdroj: Google Analytics)

\"\"

Zde totiž obchodníci navázali na tradici ze Spojených států v roce 2011 a spotřebitelé si na tuto akci začínají rychle zvykat. Podobně to funguje na Bahamách a Jamajce. V Paraguayi zaznamenalo vyhledávání černého pátku prudký nárůst v roce 2012. V USA se vyhledávání černého pátku v průběhu posledních tří let ustálilo, a to pravděpodobně díky nasycenosti trhu.

Zajímavou informací je také údaj, odkud vyhledávání nejčastěji pochází.

Graf č. 3: Četnost vyhledávání výrazu černý pátek za jednotlivé státy USA v Googlu (Zdroj: Google Analytics)

\"\"

S výjimkou Ohaia se totiž jedná o šest nejchudších států USA. I když neexistuje žádný přímý důkaz, data naznačují, že chudoba je důležitým faktorem ve vyhledávání černého pátku v Googlu.

 

NA TUTO ZPRÁVU SE MŮŽE VZTAHOVAT VYHLÁŠKA Č. 114/2006 SB., O POCTIVÉ PREZENTACI INVESTIČNÍCH DOPORUČENÍ. V TÉTO ZPRÁVĚ JE UVEDENA OSOBA, KTERÁ PRO SPOLEČNOST TUTO ZPRÁVU VYTVOŘILA NEBO PŘIPRAVILA. SPRÁVNÍM ÚŘADEM, KTERÝ NAD SPOLEČNOSTÍ VYKONÁVÁ DOZOR, JE ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA. DLE NÁZORU SPOLEČNOSTI NEEXISTUJÍ OKOLNOSTI, KTERÉ BY MOHLY NARUŠIT OBJEKTIVITU TÉTO ZPRÁVY. ODMĚNA OSOB, KTERÉ SE PODÍLELY NA TVORBĚ TÉTO ZPRÁVY, NENÍ ODVOZENA OD OBCHODŮ SPOLEČNOSTI. PŘÍPADNÝ STŘET ZÁJMŮ VE VZTAHU K TÉTO ZPRÁVĚ JE UPRAVEN VNITŘNÍMI PŘEDPISY SPOLEČNOSTI.
VÝSLEDKY MINULÉHO OBDOBÍ NEJSOU ŽÁDNOU ZÁRUKOU PRO BUDOUCÍ VÝVOJ. OBCHODOVÁNÍ NA FINANČNÍCH TRZÍCH JE RIZIKOVÉ. MOŽNOST ZTRÁTY NELZE VYLOUČIT A KAŽDÝ OBCHOD JE SPOJEN S URČITÝM RIZIKEM. DŘÍVE, NEŽ SE ROZHODNETE INVESTOVAT, SI PŘEČTĚTE POUČENÍ O RIZICÍCH.

Autor článku

 

Články ze sekce: INVESTICE