Co stojí za neuspokojivými čísly? Produkce to tentokrát nebyla, ba právě naopak. Firmě se podařilo dohnat časové ztráty způsobené pracemi na modifikaci Modelu S a díky vyrobeným 11,6 tis. vozů byl splněn celoroční výrobní cíl, jenž byl stanoven na produkci alespoň 35 tisíc vozů. Problémy však nastaly u reálných dodávek vozů zákazníkům. Tesla Motors nevyužívá služeb dealerských sítí, jak je to běžné u většiny automobilek, ale prodává vozy svým zákazníkům přímo. Navíc vzhledem k relativně malému počtu prodávaných vozů jsou její výsledky poměrně citlivé i na případné nedodání několika málo set kusů vozů. Tato strategie prodeje, sic je spojena s vyššími maržemi, přináší i zvýšená rizika. To se projevilo nyní, kdy Tesla Motors nebyla schopna doručit zhruba 1400 vozů, což se projevilo nižšími realizovanými výnosy v uplynulém čtvrtletí. Na druhou stranu by ale prodejní čísla za 1Q měla být posílena.
Druhým vlivem, který stojí za horšími čísly, je razantní posílení USD. Tesla Motors vyrábí drtivou většinu svých vozů v USA v dolarových nákladech, ale tržby realizuje zhruba ze dvou pětin v zahraničí v tamních měnách. Díky tomu došlo k poklesu hrubých marží zhruba o 2 pb na 26,7 %. Tento negativní jev by měl být přitom patrný i v 1Q letošního roku. Firma se sice snaží bojovat proti posilujícímu dolaru zdražením svých vozů na zahraničních trzích, nicméně jen tak, aby pokryla měnové ztráty z pouhé poloviny a navíc by se to mělo dotknout jen nově objednaných vozů. Pozitivní dopad mírného zdražení tak bude patrný až v 2Q.
Výhled na letošní rok firma představila velmi solidní. Prodeje by měly vzrůst o 70 % y/y na 55 tisíc vozů, přičemž nový Model X by se měl začít prodávat během 3Q. Již nyní přitom firma registruje takřka 20 tisíc přeobjednávek na tento vůz, což je dvojnásobek předobjednávek na v současnosti vyráběný Model S. Problémem Tesla Motors však není poptávka ale výroba a efektivita prodejních kanálů. Právě tyto faktory stály již za mnohým zklamáním investorů firmy.
Cena akcií Tesla Motors reagovala na nové informace poklesem až o 8 % na 197 USD, což přičítáme ztrátě důvěry části trhu ve vedení společnosti. Tato skepse pramení z opakovaného nenaplnění velmi ambiciózních cílů. Klíčové v tomto ohledu bude, jak se podaří uvést na trh nový Model X. Pokud proběhne vše hladce, je letošní výhled managementu splnitelný. V opačném případě se nedůvěra akcionářů ještě zvýší, přičemž zpochybněna by mohla být i dlouhodobá vize firmy.
Autor příspěvku je analytikem společnosti Cyrrus