Firmě se během prvních tří měsíců letošního roku podařilo prodat 10 tisíc nových vozů, za což utržila 1,10 mld. USD a mírně tak překonala tržní odhady počítající s 1,05 mld. USD. Ve druhém čtvrtletí by se měly dle vedení prodeje mírně navýšit až na 11 tisíc vozů. Jedná se o poměrně konzervativní odhad vzhledem k tomu, že analytický konsensus počítal s prodeji ještě o pět set kusů silnějšími. Výhled na celý letošní rok počítající s prodejem až 55 tisíc vozů však zůstává zachován, přičemž podporou splnění tohoto cíle bude jednoznačně zahájení prodeje nového modelu Tesla Motors. Bude se jednat o dlouho očekávané SUV s názvem Model X, jehož uvedení na trh je naplánováno na konec třetího čtvrtletí. Veřejnosti by se však měl představit už v červenci.
Dalším zajímavým tématem byl průběh výstavby gigatovárny Tesla Motors v Nevadě, kde by automobilka měla ve velkém produkovat baterie pro své vozy. Od masové výroby si firma slibuje snížení cen této klíčové součástky až o 30 % a tedy zpřístupnění vozů s elektrickým pohonem širšímu počtu zákazníků. Podle Muska se daří plnit platný harmonogram této stavby za 5 mld. USD, která by mohla být uvedena do provozu už v příštím roce.
Plány Tesla Motors zůstávají nadále velmi ambiciózní, což samo o sobě samozřejmě není na škodu. Stinnou stránkou silně expanzivních cílů je však jejich dopad na cash flow, které bylo vždy slabinou Tesla Motors. Během prvního čtvrtletí došlo k poklesu cash-flow z provozní činnosti o 132 mil. USD, což je o polovinu vyšší úbytek než během předchozího kvartálu a zároveň hlavní kaňka na představených výsledcích. Kdyby mělo toto tempo pálení hotovosti pokračovat, byla by firma bez peněz do konce tohoto roku. Poté by reálně hrozilo vydání nových akcií, což by současní akcionáři nesli velmi nelibě. Zda se tento negativní scénář naplní či nikoliv bude do značné míry záviset na prodejních úspěších Modelu X, jehož vývoj je zároveň velkým viníkem poklesu cash flow.
Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus