Na tento rok jednoznačně nebude vedení automobilky vzpomínat v dobrém. Aktuální aféra přitom byla příliš už i na Winterkorna, který kvůli ní složil svou funkci generálního ředitele celého koncernu.
Nic jiného mu taky nezbylo. Byl v ne příliš záviděníhodné pozici, ze které nebylo jiného východiska. Buď totiž o celé záležitosti věděl a rezignace tak byla více než oprávněná nebo si nebyl ničeho vědom, což by znamenalo, že se dostatečně nevyznal ve firmě, již řídil. Akcionáře však mnohem více než osud CEO zajímá dopad, který celá kauza bude mít na společnost a cenu jejích akcií. Jediné číslo, které se dosud objevilo, je 18 mld. USD, které může teoreticky udělit automobilce regulátor ze Spojených států. K této sumě se došlo jednoduchým vynásobením počtu nezákonně upravených a prodaných vozů na tomto trhu s maximální možnou pokutou na jeden vůz.
Tržní hodnota samotné firmy na burze však od vypuknutí celé kauzy klesla až o 22 mld. USD, z čehož vyplývá, že se investoři obávají ještě výraznějších škod. Pravděpodobně kombinace pokut, žalob, nákladů na opravy a ztráty dosud velmi dobré pověsti firmy. Ač se v současnosti mluví hlavně o pokutách, hlavním nebezpečím je zhoršení reputace a žaloby rozhořčených investorů. Již zmíněných 18 mld. USD, které by mohl požadovat US regulátor je hraniční suma, jejíž reálné ustanovení je poměrně nepravděpodobné. Jen velmi zřídka kdy se regulátor přikloní k nejvyššímu možnému trestu, zvláště když by měl být diametrálně odlišný oproti dříve uděleným pokutám. Například General Motors či Toyota musely za svá selhání, která vedla ke stovkám tragických nehod, zaplatit pouze 900 mil. USD, resp. 1200 mil. USD.
Celá kauza se potáhne ještě velmi dlouho, což bude dáno zejména hromadnými žalobami, které se už nyní připravují v USA i Evropě. Z toho vyplývá, že i nadále mohou být akcie Volkswagen pod tlakem. Zajímavější příležitosti tak vidím u akcií dalších titulů z automobilového průmyslu. Zejména se to pak týká akcií BMW a Daimler či jejich dodavatelů jako je Continental a Valeo. Spekulace na růst BMW a Daimler přitom považuji za rizikovější s tím, že investor bude muset přijmout riziko případného přenesení celé kauzy i na tyto firmy. Důležité však v tuto chvíli je, že management obou zmíněných automobilek jakoukoliv spojitost s podvody VW striktně odmítají.
Autor příspěvku: Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus