Jenže v poslední době zejména v USA něco nefunguje – buď centrální bankéři skutečně vnímají situaci každý týden jinak, nebo jsou konzistentní a chybně to vnímají příjemci těchto informací – ekonomové, analytici nebo investoři.
V minulém týdnu američtí centrální bankéři na dlouho očekávaném zasedání vyjadřovali obavy z negativního vývoje čínské ekonomiky. Primárně to vedlo Fed k ponechání sazeb. Na tak opatrnou rétoriku nebyly akciové trhy připraveny a následovaly velké výprodeje. Střih. Ve čtvrtek, týden po zasedání, na přednášce v americkém státě Massachusetts šéfka Fedu Janett Yellenová byla o poznání optimističtější, o Číně toho moc nezaznělo a pravděpodobnost růstu sazeb již v tomto roce na první pohled vzrostla. Následoval velký růst akciových trhů. Jak málo stačí…
Od centrálních bankéřů není obvyklé slyšet v rozmezí několika dnů odlišné informace, podle mého názoru se tak ale nestalo ani v tomto případě. Fed stále opakuje, že sazby porostou pravděpodobně už letos. O září nikdy nemluvil. Fed stále hodnotí stejné ukazatele – hlavně trh práce a cenovou hladinu. V čem možná mohou panovat rozpory je intenzita komentování inflace a Číny. Při zasedání měnového výboru americké centrální banky tato témata dostala více prostoru, zatímco před ním a po něm toho prostoru bylo méně, například i ve čtvrtek v Massachusetts. Nic převratného ale nezaznělo.
Spíše se tedy zdá, že investoři reagují přehnaně, hledají v proslovech centrálních bankéřů to, co tam není, a chytají se maličkostí. Jaký to rozdíl v porovnání s Evropskou centrální bankou a jejími bankéři, po jejichž vyjádření je jen velmi málo prostoru pro pochybnosti. Sice Fed není hlavní viník aktuálních turbulencí na akciových trzích, ale svou komunikací ke klidu nepřidává.
Autor příspěvku: Tomáš Menčík, analytik Cyrrus



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
