Evropské akciové trhy v pátek klesají ve vleku oslabení na burzách v Asii a Spojených státech a pod tlakem poklesu ceny ropy a průmyslových kovů. Zvolnily tak tempo po silném růstu v předchozích seanci, kdy zejména ve středu slavily zvýšení úrokových sazeb ve Spojených státech a výhled dalšího utahování tamní měnové politiky jako signál důvěry v největší světovou ekonomiku.
	
	Index Dow Jones zavřel včera poklesem o 1,43 procenta na hodnotu 17 495,84 bodu, širší index S&P 500 ztratil 1,5 procenta na 2041,89 bodu a technologický Nasdaq oslabil o 1,35 procenta na úroveň 5 002,55 bodu.
	
	Ceny ropy pokračovaly včera na cestě směrem dolů kvůli trvajícím obavám o nadbytku produkce a s tím, jak dolar vystoupal na dvoutýdenní maximum v reakci na rozhodnutí Fedu zvýšit základní úrokovou sazbu o 25 bazických bodů na 0,25 až 0,50 procenta a potvrzení, že věří v oživení největší světové ekonomiky. Přes pokles komodit se do globální ekonomiky promítá ekonomické zpomalení Číny.
	
	Japonská centrální banka (BoJ) dnes na svém zasedání rozšířila portfolio aktiv, které bude nakupovat. Celkový objem nákupů aktiv je nastaven na 80 biliónů jenů (65 miliard dolarů) ročně. Nově bude kromě státních dluhopisů nakupovat i ETF a cenné papíry fondů investujících do nemovitostí. Trh nečekal, že banka nějakým způsobem upraví svůj program kvantitativního uvolňování (QE) ihned poté, co Fed zvýší sazby. První reakce proto byla v neprospěch jenu. Avšak když si investoři uvědomili, že celkový objem nákupů zůstal zachován, jejich zklamání se promítlo do posílení jenu.
	
	BoJ se rovněž rozhodla vyčlenit stranou 300 miliard jenů na nákup ETF společností, která provádějí investiční výdaje. BoJ dosud nakupovala státní dluhopisy s maximální splatností 10 let, nově bude nakupovat aktiva se splatností až 12 let.
	
	Měnový pár CHF/JPY testuje horní hranu klesajícího kanálu. Podle medvědích divergencí s oscilátory by se měl CHF/JPY udržet v kanálu a oslabit.



				
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					