Navíc hodnota nad padesáti body u PMI indikuje expanzi ekonomiky, což v minulosti u Číny také nebylo běžné. Naposledy jsme měli možnost vidět PMI vyšší než je klíčová úroveň 50 bodů až v červnu loňského roku. Od té doby byly všechny hodnoty kolem 49 bodů a svědčily o probíhajícím útlumu ekonomické aktivity v zemi. Co se v březnu změnilo a jde jen o anomálii či o začátek nového trendu?
Z nyní dostupných informací lze odvodit, že se do příznivých dat promítly hned dva zajímavé faktory. Tím prvním je pozitivní dopad prováděných fiskálních stimulů, které se s určitým časovým zpožděním již začaly projevovat v reálné ekonomice. Nově reportovaná data jsou však s vysokou pravděpodobností ovlivněna i sezónním vlivem, kdy každoročně po oslavách příchodu nového lunárního roku dochází v Číně k citelnému nárůstu výroby i objednávek, což pozitivně ovlivňuje tamní PMI.
Příznivá březnová makrodata dle mého názoru ještě nelze pokládat za obrat v trendu reportování slabších čísel z Číny. Stále existuje riziko nenaplnění oficiálního cíle vládního růstu ekonomiky pro letošní rok, jenž je stanoven na 6,5-7 %. V lepším případě se dá polemizovat nad tím, že tohoto cíle bude dosaženo pouze na spodní hranici udávaného pásma. Tak je nastaveno i aktuální tržní očekávání, které predikuje, že čínská ekonomika za letošní rok vzroste přesně o 6,5 %
Z toho zároveň vyplývá i to, že by finanční trhy neměly být negativně překvapeny růstem na dolní hranici politiky proklamovaného pásma. A to ani přes to, že by šlo o nejpomalejší růst čínského hospodářství od roku 1992. Důvodem je jednoduše to, že investoři pracují s očekáváním, které následně porovnávají s realitou. Pokud jsou predikce hovořící o slabší výkonnosti naplněny, turbulence se nedostaví. Důležité však je, aby čínský růst nebyl realizován výrazněji pod odhadovanou hodnotou.
Autor komentáře: Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus



				
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					