Průmyslová výroba – únor
Průmyslová výroba v únoru vzrostla podle očekávání o 5,6 % r/r: Neočistěný růst zvyšovaly kalendářní vlivy (+1 pracovní den), sezónně očištěná průmyslová klesla o 0,9 % m/m a tempo meziročního růstu zpomalilo na 1,4 % (3,7 % v prosinci).
Poslední měsíce výsledky průmyslu ovlivňuje několik jednorázových faktorů (odstávky, kalendářní vlivy), ale pomalu se začínají množit náznaky zpomalení. Na přelomu roku zpomalil růst nových zakázek, v únoru se růstu zakázek úplně zastavil, celý tento vývoj jde hlavně na vrub zakázek ze zahraničí. Pravděpodobně na domácí průmysl dopadá předchozí zvolnění průmyslu v Německu. Předstihové ukazatele (např. index nákupních manažerů) také mírně klesly, ale na druhou stranu stále naznačují solidní růst kolem 4-5 %. Z hlediska klíčových oborů v únoru pokračoval velmi solidní růst. Výroba aut vzrostla o 18 % (příspěvek k růstu 3,5 p.b.). Naopak negativní dopad měly odstávky v chemickém průmyslu (-14 % r/r) a výroby elektřiny (-7 %), které celkový růst v souhrnu snížily o 1,4 procentního bodu.
Za celý letošní rok očekáváme průměrný růst průmyslu kolem 3% (vloni 4,6 %).
Maloobchodní tržby – únor
Maloobchodní tržby (bez prodejů aut) v únoru meziročně vzrostly o 8,5 %, což překonalo očekávání (6%). Sezonně očištěné tržby meziměsíčně klesly o 1,2 % a meziročně byly vyšší o 4,0 %. Neočištěné výsledky zvyšovaly kalendářní vlivy (+1 pracovní a kalendářní den v únoru). Po odhlédnutí od kalendářního vlivu opět všechny položky ukázaly velkou sílu spotřebitelské poptávky. U řady položek spotřebitelského zboží došlo k nárůstu tržeb přes 10%, což je tempo, kterým české domácnosti naposledy utrácely v letech 2006-2007. Dlouhodobou tendencí je rostoucí obliba nákupů přes internet, tržby za tyto nákupy v únoru vzrostly o 20 % r/r.
Vysoké tržby zaznamenaly prodejci aut (+15 % r/r) a maloobchodní tržby včetně moto segmentu vzrostly o 11 %.
V letošním roce očekáváme průměrný růst maloobchodních tržeb kolem 6 %.