Žebříček filmů s nevyšší návštěvností ukazuje, že v popředí zájmu filmových diváků zcela jednoznačně převládají americké filmy. V každém roce z dvanácti sledovaných let figuroval v desítce nejúspěšnějších filmů vždy americký film. Ve dvou letech přitom obsadil dokonce devět míst. V průměru zaujímal americký film ve sledovaném období od roku 1992 sedm míst z deseti nejúspěšnějších. Druhou produkcí s výrazným zájmem diváků byla česká. Podíl českých filmů se pohyboval stále zhruba kolem třetiny nejnavštěvovanějších filmů. V roce 1994 tvořily české filmy dokonce celou polovinu první desítky, zatímco nejmenší úspěch zaznamenaly v následujících dvou letech, kdy se mezi prvními deseti ocitl pouze jeden český film.
Podíváme-li se na žebříček padesáti nejúspěšnějších filmů v roce 2003, i v tomto širším výběru zcela jednoznačně převládá americká tvorba. V první padesátce se objevilo plných 34 amerických filmů (v několika případech v koprodukci s jinými státy), jednalo se tedy o více dvě třetiny (68,0 %).
| Rok | Název filmu | Země původu | Návštěva v tis. | Tržby v tis. |
|---|---|---|---|---|
| 1992 | Černí baroni | ČR | 1 631 | 29 294 |
| 1993 | Jurský park | USA | 998 | 28 546 |
| 1994 | Akumulátor | ČR | 385 | 10 470 |
| 1995 | Forrest Gump | USA | 439 | 11 142 |
| 1996 | Kolja | ČR | 895 | 30 285 |
| 1997 | Kolja | ČR | 450 | 14 643 |
| 1998 | Titanic | USA | 1 050 | 79 050 |
| 1999 | Pelíšky | ČR | 914 | 55 078 |
| 2000 | Princezna ze mlejna II. | ČR | 481 | 23 933 |
| 2001 | Tmavomodrý svět | ČR | 1 129 | 85 673 |
| 2002 | Pán prstenu: Společenstvo prstenu | USA | 957 | 88 988 |
| 2003 | Pupendo | ČR | 958 | 86 604 |
Pramen: ČSÚ, Filmové ročenky, data Unie filmových distributorů
Z hlediska obsazení prvního místa v desítce nejnavštěvovanějších filmů od roku 1992 byl po celou dobu zcela jednoznačně nejúspěšnější český film. Toto místo zaujal celkem osmkrát, zatímco americký pouze čtyřikrát. V dalším pořadí ale již zcela jednoznačně bodoval film americký. Pouze v jediném roce (1997) se do trojice nejatraktivnějších filmů probojoval film jiné produkce, konkrétně britské.
Hranici jednoho milionu diváků překročil první film v pořadí celkem třikrát. Nejvíce u českých Černých baronů v roce 1992, kdy návštěva filmu patřila ještě mezi masovou zábavu a navíc se tehdy jednalo o mimořádně atraktivní téma. V roce 1998 šlo o americký velkofilm Titanic, jenž díky svému námětu, zpracování a v neposlední řadě i marketingovému „ošetření“ dosáhl podobných úspěchů na celém světě. V roce 2001 to byl další český film Tmavomodrý svět, u kterého k tomuto zájmu přispěla na naše poměry nebývale velkoryse až barnumsky pojatá reklama. Z hlediska statistiky je zajímavé, že počet diváků tohoto jediného filmu se podílí v několika posledních letech celou jednou desetinou na ročním úhrnu návštěvníků. A to je při zhruba 170 premiérově uváděných filmech v roce jistě nezanedbatelný fakt.
Filmové programy, aneb co bylo nabízeno
Počet filmových premiér uváděných v jednom kalendářním roce se dlouhodobě pohybuje kolem 165 filmů, přičemž v posledních letech mírně vzrůstá. A tak jak převažuje americký a český film z hlediska zájmu diváka, je tomu obdobně i na straně nabídky.
Po poklesu celkového počtu nově uváděných filmů z konce osmdesátých let a prakticky úplném vyloučení ruských filmů se u nás stal dominujícím, jak na plátnech kin, tak i na televizních obrazovkách, americký film. V první třetině devadesátých letech jeho podíl představoval až tři čtvrtiny ze všech ročně premiérovaných filmů. K rozšíření pestrosti filmových programů došlo až ke konci devadesátých let. V prvních letech 21. století představoval podíl amerických filmů zhruba kolem poloviny (rok 2002 – 51,8 %) uváděných filmů. V absolutním počtu se jednalo přibližně o sto filmů nově uvedených v jednom roce. Druhé místo v pořadí, se zhruba dvaceti ročně premiérovanými filmy a podílem pohybujícím se kolem jedné osminy, si udržuje český film. Počty nových filmů například dříve filmových mocností jako je Francie či Velká Británie se blížily 15 titulům a jejich podíl představoval necelou desetinu všech premiér. Větší pestrost filmové nabídky v poslední době dokládá vzrůstající počet hlavně francouzských filmů, ale i britských a německých a produkce ostatních zemí. Ruský film, který v roce 1989 tvořil z uvedených premiér asi jednu šestinu, je uváděn na plátnech kin stále velice spoře. Zpravidla se jedná o jeden až dva premiérované tituly ročně.
Zdroj: Český statistický úřad



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
