V úvodu letošního roku byla absence jakékoliv akce v nastavení úrokových sazeb ospravedlněna tehdejšími turbulencemi na kapitálových trzích, přičemž nyní se bankéři obávají následků britského vystoupení z Evropské unie.
Nejbližší zasedání Fedu se uskuteční už v tomto měsíci, konkrétně během 26. a 27. července. Veřejnosti bude výsledek jednání prozrazen ve 20:00 SELČ, přičemž již nyní se horečně spekuluje, s čím zámořští bankéři vyrukují. Ještě na začátku června existovala dle vývoje futures kontraktů na peněžních trzích přesně 53,2% pravděpodobnost toho, že Fed zvýší úrokové sazby do pásma 0,5-0,75 %, tedy čtvrt procentního bodu nad aktuální hodnoty. Po měsíci je však všechno jinak. Velkou změnu znamenal už výše zmíněný dopad britského referenda. Na vlnu následné nervozity, která vedla k poklesu likvidity na finančních trzích a k útlumu inflačního očekávání, budou nejspíše členové měnového výboru Fed reagovat postojem „počkáme a uvidíme“.
Kromě vlivu příprav Velké Británie k odchodu z Evropské unie je jasným argumentem pro odsunutí dalšího navýšení úrokových sazeb i aktuální vývoj v americké ekonomice. Dle nedávno reportovaných makrodat došlo v zámoří k razantnímu zpomalení růstu nových pracovních míst, což je dále doprovozeno i anemickým navyšováním produktivity práce a poklesem průmyslové aktivity. To nejsou podmínky vhodné k utažení monetární politiky, která musí být naopak co nejvíce rozvolněna a dál podněcovat k růstu investic. Obdobně to vnímají i investoři, kteří dle vývoje futures kontraktů, predikují nejbližší možný růst úrokových sazeb v USA až v roce 2018. Nyní je dokonce nastavena pravděpodobnost brzkého poklesu sazeb výše než šance na jejich růst. Opravdu dokonalý obrat v odhadech oproti předchozímu měsíci. Tato změna v predikcích by měla nahrávat rizikovějším aktivům v čele s akciemi a drahými kovy. Na druhou stranu nebude prospívat americkému dolaru.
Autor komentáře: Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
