Konečná cena pohonných hmot je v naprosté většině států EU více než z poloviny tvořena jen daněmi. Na pohonné hmoty se vztahuje kromě daně z přidané hodnoty také spotřební daň, která v Česku tvoří pevnou částku 10,95 korun na litr nafty a 12,84 korun za litr Naturalu 95. Tato nezanedbatelná fixní složka pak při poklesu cen surovin logicky zvyšuje podíl daní na celkové ceně pohonných hmot. „Základ daně pro DPH u pohonných hmot navíc obsahuje kromě ceny komodity rovněž spotřební daň, což znamená, že de facto platíme daň z daně. Aktuálně zaplatíme státu z každého litru na daních celkem 15,90 Kč u nafty a 18,20 Kč u Naturalu 95,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty.
Celkové zdanění pohonných hmot v rámci celé EU je dle červnových statistik Evropské komise průměrně 65 % u benzínu a 59 % u nafty. V Česku je podíl daní na ceně pohonných hmot ve srovnání s celoevropským průměrem nižší, u Naturalu 95 činí 61 % a u nafty 56 %. Ve srovnání s loňským rokem můžeme letos pozorovat růst míry zdanění o 5 procentních bodů v Česku a o 4 procentní body v celé EU. Je to důsledek levnější komodity, a tím pádem vyššího podílu pevné složky ceny v podobě spotřební daně.
Zdanění nafty je ze všech sousedních států nejnižší v Polsku (53 %) a na Slovensku (54 %). Vyšší je pak v Rakousku (55 %) a nejvyšší v Německu (58 %). Dlouhodobě nejnižší zdanění dokonce pod 50% hranicí je u nafty v Řecku (49 %). Naopak absolutně nejvyšší podíl daní na ceně nafty má Velká Británie (68 %). Státy EU si vzhledem k velkým dojezdům kamionů dopravců mohou cenou nafty konkurovat. „Pokud je v nějakém státě cena nafty výrazně vyšší, tak dopravci tento stát jednoduše přejedou a natankují v jiném. To dost dobře nelze v Británii, a proto je tam podíl daní na ceně nejvyšší z celé EU,“ uvádí Damir Duraković. Čeští dopravci se snaží tankovat hlavně v tuzemsku. „Máme zpětnou vazbu, že vzhledem k příznivým cenám a komplikacím s vratkami DPH tankuje řada českých dopravních společností při cestách do okolních států pouze v Česku,“ dodává Damir Duraković.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
