Hlavním argumentem zastánců alespoň jednoho navýšení úrokových sazeb ještě během letošního roku je vývoj kondice amerického trhu práce. Již totiž bylo dosaženo jednoho z cílů Fed, a sice stavu plné zaměstnanosti. Z tohoto pohledu tak nedává smysl dál pokračovat ve stimulech v podobě extrémně nízkých úrokových sazeb. Proti tomuto křídlu však stojí tábor monetárních holubic, jejichž protiargumentem je nízká inflace, kterou se nedaří dostat k vytouženým 2 %. Navíc v současných podmínkách není příliš pravděpodobné, že by kvůli rozvolněné měnové politice došlo k dlouhodobějšímu přestřelení tohoto cíle, a i kdyby k tomu došlo, Fed má nyní více než dostatečný prostor k případnému rychlému navyšování sazeb.
Fed tak zůstává dál rozpolcen mezi zastánce opatrnějšího přístupu a ty, kteří by již chtěli přikročit k nějaké akci. Opatrnost však dává v současných podmínkách větší smysl vzhledem k tomu, že růst, i když setrvalý, je nadále poměrně křehký a inflace stále nepředstavuje žádný problém. Navýšení úrokových sazeb je vždy velmi citlivým procesem, které se obzvlášť před prezidentskými volbami může poměrně rychle stát i politickým tématem. Tomu se pravděpodobně bude Fed snažit vyhnout a i proto s restrikcemi vyčká nejdříve na prosinec či až začátek příštího roku. Informace o tom, jaký názor na aktuální nastavení úrokových sazeb má guvernérka, získají investoři už k 26. srpnu, kdy Yellenová vystoupí se svým proslovem na tradičním setkání centrálních bankéřů, ekonomů a politiků v Jackson Hole.
Autor komentáře: Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
