Ač jednoduchá matematika jasně ukazuje, že představené novinky indikují vyšší než očekávané navýšení programu QE, konkrétně o 540 mld. EUR oproti očekávaným 480 mld. EUR, nebyla úvodní tržní reakce až tak přesvědčivá. Investoři byli zprvu zmateni snížením měsíčních odkupů o 20 mld. EUR. Vzbudilo to totiž obavy, zda se ECB nechystá k postupnému utlumování QE ve stylu, jakým to prováděl Fed. Evropské akciové trhy tak nejdříve reagovaly poklesem a euro naopak růstem. Zvrat přišel v okamžiku, kdy Draghi na následné tiskové konferenci tyto spekulace rezolutně popřel. Naopak je dle něj možné, že ECB program kvantitativního uvolňování znovu navýší či prodlouží, pokud si to situace vyžádá. Evropská centrální banka se tak v žádném případě nehodlá stáhnout s trhu a ukončit tak platnost svých podpůrných opatření.
Po těchto slovech již jednoznačně převládl optimismus a na evropských akciových trzích zavládla dlouho nevídaná rally. Například německý index DAX posílil o 1,8 % na nejvyšší úrovně letošního roku, konkrétně na 11 179 bodů. Euro se zároveň vůči americkému dolaru dostalo až k hodnotě 1,06 EUR/USD, tedy o 2,5 % níže oproti nejvyšší úrovni tohoto dne. Na poměry devizového trhu šlo o úctyhodný pohyb.
Evropská centrální banka vyslala investorům jasný signál svědčící o jejím odhodlání dál podporovat finanční trhy. Velkou motivací k prodloužení trvání QE přitom jsou rostoucí politická rizika. Draghi ve svém proslovu věnoval tomuto faktoru výjimečně dlouhý prostor a jen málokoho tak nechal na pochybách, že za protažením QE až na konec příštího roku stojí i snaha pokrýt období nejistoty v době konání německých parlamentních voleb, jež se uskuteční na podzim roku 2017.
Autor komentáře: Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus



Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
Nákup ojetiny jako rizikový podnik. Každá druhá ojetina ihned potřebuje nečekanou opravu za mnoho tisíc
Na český trh vstoupil další elektromobil, který má ambice nahradit Golf nebo Octavii. EV4 ujede přes 600 km a stojí pod milion
