Investiční kola startupu: jak se připravit na investora?

12.06.2018 | Lucie Mečířová, Finance.cz
INVESTICE


K tomu, aby měl startup úspěch, nepotřebujete jen nápad, ale zejména také dostatečné množství peněz. Mladým podnikatelům, kteří nemají dostatečnou finanční rezervu, potom nezbude nic jiného, než si najít investora. Jak se na to ale připravit?

Získání investice a její výše závisí hned na několika faktorech. Důležitá je především úroveň vyzrálosti startupu, typ investora, na co chcete investici použít a na tom, jaká je samotná forma investice. Příslušná stádia mají svá označení a podmínky. Mluví se o tzv. investičních kolech. Pravidlem je, že čím je startup zralejší a generuje větší obrat, tím je riziko pro investora nižší, stejně tak i investovaná částka a samozřejmě i očekávaný výnos vyšší. Jaká jsou jednotlivá investiční kola startupů?

Jak najít investora do startupu, podnikání, projektu

zdrpj: CleverAnalytics

Pre-seed investice

Pomůže z myšlenky definovat, co má být MVP (tzv. produkt s nejmenší možnou funkcionalitou). Toto je nejrizikovější fáze a tomu odpovídá i typ investorů, kteří se do ní pouštějí. Je určená k tomu, aby se vyvinul MVP a ověřilo se, jestli je pro něj místo na trhu. Důležité je pak najít investora, který má zkušenosti a zajímavou síť kontaktů.

Seed B investice

Otevřít investiční kolo Seed B má smysl, když už produkt někomu prodáváte. Investory pak zajímá především stoupající trend, objem je až na třetím místě. Na druhém je totiž fakt, zda jste vy a investor ze stejné země. “Když jsme otevřeli kolo pro Seed B, prošli jsme si asi dvěma desítkami pohovorů s potenciálními investory z Rakouska, Británie, Španělska i USA. Zjistili jsme, že oficiálně jsou všichni otevření mezinárodním investicím pro Seed B, ale ve skutečnosti je pro ně stále ještě bezpečnější si zvolit firmu, kterou si mohou na známém území snadněji ověřit a pohlídat,” prozrazuje Ondřej Tomas z CleverAnalytics s.r.o.

Series A investice

Od investičního kola typu Series A raketově rostou částky, které startup může získat. Průměrně se pohybují okolo 10 mil. USD. Peníze jsou určené na optimalizaci produktu a nárůst klientské báze. To třeba znamená, že produkt už neprodáváte jen přes přímý prodej, ale také jako white-label řešení. Na toto je potřeba myslet už v počáteční fázi startupu, tedy při tvorbě business plánu.

Series B investice

Finance získané z investičního kola Series B jsou určené k budování mezinárodního obchodu, propagace, klientské podpory. Pro investory už jste ověřená firma, a tak je běžné dosáhnout na částky kolem 30 mil. USD.

Series C investice

U kola Series C je podstatná škálovatelnost. Investor očekává, že se stanete dominantním hráčem na trhu, a to i pomocí akvizice konkurence nebo jiné komplementární společnosti. Protože se jedná už o investici s malým rizikem, stáváte se zajímaví nejen pro klasické Venture Capital investory, ale otvírají se vám dveře hedge fondů, veřejně obchodovatelných akciových trhů a bank.

Jak najít investora do startupu, podnikání, projektu

zdroj: Shutterstock

Jak úspěšně najít investora?

Ještě předtím, než se pustíte do hledání, je dobré ujasnit si hned několik věcí. Mělo by být jasně rozhodnuto o tom, jakou částku vyhledáváte, na co ji použijete a především co za to máte v plánu svému spasiteli nabídnout. Minimálně v počátečních kolech, ideálně ve všech, dbejte hned na několik prezentací, které jsou v startupové hantýrce také zvány jako pitch deck. Investorům je jejich prostřednictvím třeba přiblížit myšlenku, tým, business, produkt, výkon obchodu a plán. Již zmíněnému CleverAnalytics se vyplatilo mít připraveno následující:

  • One pager – na jedné stránce shrnete “díru“ nebo problém na trhu a navrhnete jeho řešení. S tím samozřejmě souvisí i představení vašeho startupu.
  • Pitch deck před NDA - prezentace bez citlivých finančních informací, kterou můžete poslat na první oťukávání.
  • Pitch deck po NDA – po projevení zájmu ze strany investora lze již zaslat přesnější finanční čísla.
  • Pich deck pro osobní prezentaci - je mnohem jednodušší, protože při osobním setkání investoři mají poslouchat vás, ne číst hutný obsah slidů.
  • Video Pitch – tento formát využívá k prezentaci stále více osob. Neklade se zde důraz ani tak na poskytnutí informací, jako spíše na celkový dojem a emage.
  • Vývoj obchodních KPI (klíčových ukazatelů výkonnosti) po jednotlivých měsících.

Investora lze vybrat a oslovit přímo anebo využít služeb kvalitních akcelerátorů, ke kterým mají investoři přístup. CleverAnalytics hojně sbírá a využívá kontakty z weXelerate. Přijít ke slušným finančním částkám pro rozjetí podnikání ale můžete i prostřednictvím nejrůznější akcí, jako je např. Pioneers, Web Summit a Wolves Summit.

Je lepší americký nebo evropský investor?

Někoho možná překvapí, že mezi americkým a evropským investorem mohou být značné rozdíly. Evropané jsou, minimálně co se investic týče, podstatně zdrženlivější než Američané. Ti se pro změnu nebojí riskovat a investovat i do vícero projektů. Tento přístup má ale i své nevýhody. Pokud nebudete prosperovat, bez debaty vás odříznou od finančních zdrojů, které vám doposud poskytovali. Americký investor totiž poskytne peníze klidně i do 20 startupů najednou a přitom počítá s tím, že úspěch budou mít třeba jen dva.

Zdroj: CleverAnalytics

Čtěte také:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát 5 0.5



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.