Končí boj o české čerpací stanice? Komentář k prodeji Aralu

05.10.2005 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Vývoj v českém sektoru benzínových stanic dostal nový impuls, britská společnost BP s největší pravděpodobností (nejmenovaný zdroj pro MF Dnes) prodala svých 69...

Vývoj v českém sektoru benzínových stanic dostal nový impuls, britská společnost BP s největší pravděpodobností (nejmenovaný zdroj pro MF Dnes) prodala svých 69 stanic ARAL rakouské firmě OMW. Jelikož jsou stanice Aralu nejúspěšnější z pohledu prodávaného objemu pohonných hmot a jsou ceněny i za kvalitní (nejen gastronomické) zázemí, probíhal o něj od února tuhý boj.

Celou situaci navíc “zkomplikovala” privatizace státního 63% podílu Unipetrolu do rukou PKN Orlen. Tomuto prodeji předcházely smlouvy o prodeji vybraných částí holdingu, stěžejním pro tento segment trhu je smlouva o prodeji sta čerpacích stanic Benziny další petrolejářské firmě ConocoPhillips. Nový polský vlastník projevil značný zájem na získání ztraceného tržního podílu. Nyní trochu počítání - pokud by totiž PKN Orlen odprodal své pumpy ConocoPhillips a získal síť Aralu neztratil by své vůdčí tržní postavení, naopak posílil by jej z 14,1% na 16,7%. Navíc by se zbavil svých méně frekventovaných pump a získal by pumpy u dálnic a na nejlepších místech ve městech, což je podle našeho názoru firemní prioritou druhého stupně (první je vyřešení rafinace)

To se však s největší pravděpodobností nestalo. Rakouská OMW vycítila velikou šanci a nejspíše agresivní nabídkou mírně nad očekáváním (cca.4 mld. Kč) vyhrála tento tendr. Pokud se zdroj nemýlil OMW bude ovládat 18% trhu, Benzina pod vládou Poláků klesne až na čtvté místo s polovičním (9%) podílem. Při potvrzení této informace očekáváme negativní reakci akcií Unipetrolu.

Naše výpočty jsou odvozeny od tržních podílů firem dle zprávy PFC Energy (z 22.2.2005), přesuny zákazníků mezi firmami nelze přesně postihnout, jedná se o pouhé součty.

Proč se vůbec Aral stahuje z českého trhu? Nenaplnil svá očekávání a nestal se tržním vůdcem, ani firmou z TOP 3 na trhu, tak jak je na to zvyklý ve svých teritoriích působnosti a navíc v doplňkové zprávě uvádí, že v českém trhu nevidí další výrazný růstově-ziskový potenciál. OMW a ostatní firmy to zjevně vidí jinak.

 

Autor článku

Jan Procházka  

Články ze sekce: INVESTICE