Energie: Ekologická daň - pomoc životnímu prostředí nebo jen téma pro noviny?

22.11.2005 | , Cyrrus
INVESTICE


perex-img Zdroj: Finance.cz

Naše republika se vstupem do EU zavázala k mnoha aktivitám, jednou z  nich je i změna ekologické politiky naší země. Odklad na zavedení ekologické daně, který...

Naše republika se vstupem do EU zavázala k mnoha aktivitám, jednou z  nich je i změna ekologické politiky naší země. Odklad na zavedení ekologické daně, který ČR získala končí s rokem 2006 a proto je třeba rychle konat.

Co to jsou zelené daně a koho nejvíce postihnou?

Zjednodušeně řečeno se jedná o formu spotřební daně, která bere v potaz škodlivost výroby energie vůči životnímu prostředí. Proto nejvíce postiženými (zdaněnými) bude výroba elektrické energie z tepelných elektráren a užívaní aut s nejvyššími emisemi škodlivin.

Toto nařízení není nové a již několik let úspěšně funguje v Evropské unii. Při samotném zavedení těchto daní by pochopitelně došlo ke zvýšení daňové zátěže obyvatelstva, což je před volbami pochopitelně naprosto neprůchodný fakt, a proto hned s tímto návrhem půjde do sněmovny i návrh na snížení daní z příjmu či sociální pojištění. Z logiky věci vyplývá, že tato rošáda bude výhodná minimálně pro životní prostředí, které alespoň jednou vyhraje svůj věčný boj s energetickým “lobby”. Navíc tato změna je rozhodně výhodnější než neprůhledná metoda státních dotací na výrobu energií z obnovitelných zdrojů (např.odstrašující příklad vodní elektrárny v Podhradí)

Daň z výroby energie z uhlí má svou logiku, ale při současném volání po zjednodušení legislativy se jeví výběr daní z auta jako nesmyslná komplikace. Navíc ekonomická teorie zde prakticky jistě nezapůsobí. Pokud se totiž mám rozhodnout mezi Škodou Fabií a Range Roverem, tak se nebudu dívat na 2 800 Kč ekologického daňového rozdílu mezi auty, ale budu preferovat svůj užitek plynoucí z nákupu mnou preferovaného vozu (tyto automobily byly použity jako příklad v MF Dnes ze dne 21.11.2005, daň z Fabie by měla činit 1 200 Kč a z Range Roveru 4 000 Kč ročně, poměr jejich nákupních cen je 300 000 vs. 2 500 000). Navíc Range Rover si jistě koupí jen bohatí lidé, kteří tedy budou opět více zdaněni,což značně zavání dvojím zdaněním. A posledním faktorem proti je i náročný výběr daně, který byl v ČR již několikrát terčem kritiky EU i nezávislých výzkumných institucí - náklad výběru daně by mohl být vyšší než samotné platby. Jako nejméně bolestivé řešení se tak jeví možnost spojení výběru daně z automobilu s povinným ručení.

Samostatnou otázkou zůstává efektivní použití takto vybraných prostředků – půjdou na ekologii nebo na dostavbu dálniční sítě v ČR?

Co na to domácnosti?

V první fázi budou pochopitelně “prskat”, protože slibované snížení jiných daní se pochopitelně promítne jen na tzvn.typickém případu (teoreticky průměrná domácnost), který lidem předvedou politici, v tomto modelu se však najde opravdu jen minimum domácností a tak zůstane jen hořká pachuť dalšího zvýšení cen energií. Domácnosti tak budou fakticky přispívat násilnou formou na ekologickou politiku vlády.

A co státem propagovaný SuperČEZ?

Tomu se tato nová legislativa rozhodně nehodí do karet, obnovitelné zdroje hrají ve výrobě ČEZu malou roli (větrné, sluneční a vodní elektrárny vyrábí jen 15% instalovaného výkonu ČEZu v ČR). Naopak “problematická” výroba uhelných elektráren tvoří 54% portfolia výroby této energetické firmy. Firma má však výsostné postavení na trhu v ČR, navíc ceny energií v zahraničí ještě stále představují minimálně 30% diskont vůči ČR (velkoobchodní ceny ČR pro rok 2006 vs. EEX Forward 2006) . A proto neočekáváme problémy či dokonce pokles hodnoty akcií firmy, která sice hodlá sázet na tepelnou energie (nákup majority v Severočeských dolech či možné prolomení územních limitů těžby), ale v záloze má i plán na dostavení dvou reaktorů v JETE.

Politické tlaky zde nebudou nic platny, legislativa EU je neúprosná a tak otázkou zůstává jen, zda někdo téma zelená daně použije pro svou předvolební kampaň. Vyšší cena energií či automobilová daň se nejspíše do “politického krámu” nikomu hodit nebude.

 

 

 

Autor článku

Jan Procházka  

Články ze sekce: INVESTICE