LG Philips Display odchází, kdo bude další - automobilky?

02.02.2006 | , Cyrrus
INVESTICE


Jednou si nahoře, jednou dole. I tak by se mohli cítit lidé jejíchž hlavní náplní práce je “ přitahování” zahraničních investic. Po aplausu, který si v posledních...

Jednou si nahoře, jednou dole. I tak by se mohli cítit lidé jejíchž hlavní náplní práce je “ přitahování” zahraničních investic. Po aplausu, který si v posledních letech vysloužili přichází první větší problém. TPCA, Daikin či v poslední době hodně komentovaný příchod automobilky Hyundai, to jsou jen některé z úspěchů těchto státních agentur, ale rád bych upozornil i na mnoho menších, ale o to důležitějších investic směřujících do technologických center v některých městech napojených na vysoké školy (IBM, Microsoft, Siemens). Ovšem nyní dostal sociálně demokratický koncept podpory zahraničních investic vážný zásah – vlajková loď investičních pobídek – L.G. Philips Display přestává vyrábět a 1300 zaměstnanců možná přijde o práci. Tento případ není první, v Brně zhruba stejně vzpomínají na dlouho ohlašovaný Flextronics. Na rovinu – každý člověk, který alespoň namátkově prošel před vánoci českými supermarkety tento fakt musel tušit, i když jen málokdo si jej dokázal spojit. Ploché televize za opravdu výrazně nižší ceny na každém kroku, obchodníci klasické televize pomalu uklízeli mimo dosah očí zákazníků. Firma a sní i stát si však zjevně neprovedla dobrou analýzu trhu před investicí, již v roce 2001 musela tušit, že zaměstnávat 3 000 lidí v útlumové výrobě není cestou k zisku. A jak na tento fakt zareaguje český stát – podpoří ztrátovou výrobu dotacemi, bude sázet na podezřele rychlou analýzu, že továrna má odbyt na minimálně půl roku, zejména v Asii? Pokud stát na konci 90-tých let posílal finanční injekce do těžkého průmyslu ve fázi silné recese, zdála se tato podpora složitého období alespoň částečně logická, nyní se logika podpory vytrácí plně. Všude se probírá zejména neefektivita této investice pro stát, ale nejhůře dopadly Hranice, město s ročním rozpočtem na investice 35 mil. Kč investovalo 50 milionů za svého, 47 miliónů dalo do infrastruktury, 20 miliónů pak do výkupu pozemků a přitom v továrně bylo zaměstnáno jen 300 obyvatel tohoto nyní výrazně zadluženého moravského města.

Tento názor však nemá být haněním práce CzechInvestu a dalších agentur, práce těchto agentur je pro českou ekonomiku přínosná. Měl by jen vyznít jako výrazné varování před přehnaným optimismem z firem, které přichází do ČR stavět na zelené louce a my jim za to sneseme téměř modré z nebe (ještě, že neplatíme i zaměstnancům jako např. Slovinci) jen aby zaměstnali české občany a přinesli tolik sledovaný růst HDP. Toto varování totiž nemůže znít silněji v jiné době než těsně před očekávaným příchodem Hyundai do Nošovic. Stále větší vazba české ekonomiky na automobilový průmysl zavání hrou s otevřeným ohněm. V roce 2010 by za jinak neměnných podmínek zajišťovaly automobilky 1/4 celého výkonu průmyslu naší republiky. A problémy automobilek mohou nastat nejen s rostoucí cenou ropy, ale i např. s vyšším dovozem aut z Číny a dalších zemí s mnohem nižšími náklady nejen na pracovní sílu. Těžkou hlavu může česku dělat např. i zatím jen teoretická revoluce v automobilismu – nové technologie můžou přijít mimořádně rychle atd. Nyní jasné, že další významná investice do ČR by měla být rozhodně z jiného oboru. Nejlépe ze sektoru, kde se uplatní i naši pracovníci s tzv. vyšší přidanou hodnotou , čemuž by měly pomoci i zvyšující se investice do české vědy a hlavně investiční pobídky by měli být postaveny na rozumné analýze a nejen na ukazateli potenciálního zvýšení zaměstnanosti v kraji.

Autor článku

Jan Procházka  

Články ze sekce: INVESTICE