Ani v půli prosince, po měsících dohadování a osočování, není v otázce mýtného na českých silnicích zcela jasno. Většina populace se zavedením mýta souhlasí, když si od něj slibuje alespoň mírné snížení stále hustější nákladní dopravy na českých silnicích, její částečný přesun na železnici či zcela mimo ČR, a také zvýšení peněžních prostředků jdoucích do údržby a oprav českým komunikací. Téměř dvě třetiny by rády zpoplatnily všechny nákladní vozy nad 3,5 tuny. Lidé také souhlasí se zpoplatněním velkých autobusů, ovšem o této skutečnosti ví jen čtvrtina z nich, stejně jako o tom, která vozidla mají mýtnému podléhat. Pokud jde o osobní automobily, zde už taková ochota platit není. S představou zavedení mýtného pro osobní vozy se smiřují jen dvě pětiny občanů.
Celkově má tedy mýtné mezi Čechy podporu, jejich informovanost ale zatím není ideální. V záplavě nejednoznačných informací se není ani čemu divit. Kapsch prohlašuje, že systém je připraven, ministerstvu dopravy prý chybí nějaké dokumenty. Těžko říci, kde je pravda, na druhou stranu Kapsch státu podle smlouvy ručí za plnou funkčnost systému, tak proč ho nenechat, ať to spustí a platí případné pokuty. Současná nejistota nejhůře dopadá na dopravce, kteří nevědí, zda a jak mají zakalkulovat mýtné do cen svých služeb. Ty zároveň netěší, oproti Rakousku desetinásobná, ministerstvem dopravy stanovená cena za tzv. palubní jednotku, i když jde jen o vratnou kauci.
Už jako kolorit se potom jeví informace o zvažované žalobě Ascom – Fela, neúspěšného uchazeče o vybudování systému mýta, která jen doplňuje všemožné neúspěšné právní kroky společnosti Autostrade jako byla stížnost k ÚOHS nebo soudní žaloba. U tak velkých státních zakázek se navíc často objevuje problém, že smlouvy uzavřené a podepsané jednou politickou reprezentací jsou zpochybňovány novou politickou reprezentací. Na rozdíl od soukromé obchodní sféry tady nemusí platit zásada Pacta sunt servanda.
Plánovaný stroj na peníze, který měl vyřešit problémy na českých cestách, se tak zadrhává ještě dříve, než začal fungovat. Přitom mýtné je jistě správná věc, peněz na opravu českých silnic a dálnic není nikdy dost, jen provedení značně pokulhává.