Objem primárních veřejných emisí akcií v loňském roce překonal dosavadní rekordy. Tato skutečnost vyplývá z údajů, které zveřejnil jeden z nejvýznamnějších hráčů působícího v oblasti poskytování poradenských služeb, společnost Ernst & Young.
Výrazný nárůst zásluhou rozvíjejících se ekonomik
V období od ledna do listopadu loňského roku proběhlo 1559 primárních veřejných emisí v celkové hodnotě 227 miliard USD, což oproti roku 2005, kdy objem emisí dosáhl 167 miliard, představuje více než třetinový nárůst (+ 35,93 %).
V popředí zájmu byly především rozvíjející se ekonomiky, kde se uskutečnilo šest z dvaceti největších primárních emisí. Především Čína a Rusko neměla o emise nouzi. Na výrazném nárůstu kapitálu, který se v letošním roce podařilo prostřednictvím primárních veřejných emisí získat, má zásluhu především několik nejvýznamnějších transakcí.
Kompletní sbírka medailí pro Čínu
Právě Čína obsadila pomyslné stupně emisních vítězů. V této nejlidnatější zemi světa se v loňském roce uskutečnila historicky největší emise, při které čínská banka ICBC vydala akcie v hodnotě téměř 22 miliard dolarů, tj. zhruba 470 miliard korun. Na druhé a třetí příčce se pak umístily další dvě čínské emise: Bank of China Ltd a společnost Rosneft vydaly každá akcie v hodnotě 10 miliard dolarů. Všem těmto emitentům se podařilo překonat dosavadního emisního lídra, který byl rovněž z Číny a byla jím China Construction Bank.
Potenciál pro další růst
„S postupující mírou globalizace kapitálových trhů roste i počet mezinárodních emisí. Také v našem regionu jsme stále častěji svědky toho, že společnost umístí svou primární emisi hned na několika burzách najednou,“ říká Vladislav Severa, partner divize transakčního poradenství Ernst & Young. „Ostrá konkurence mezi jednotlivými burzami otvírá netušené možnosti jak investorům, tak společnostem, které chtějí na burze získat kapitál, a lze tedy právem očekávat, že objem primárních emisí i v příštím roce poroste,“ předpokládá Severa.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
