V Polsku dnes bude ostře sledováno zasedání dozorčí rady společnosti PKN Orlen. Nevyřešenou otázkou stále zůstává, zda bude či nebude odvolán současný generální ředitel Igor Chalupec (40) a kdo ho případně nahradí. Pod vedením Igora Chalupce, který zastával funkci CEO od září 2004, se společnosti poměrně dařilo – společnost dosahovala solidních zisků, dokončila privatizaci Unipetrolu, který byl začleněn do holdingové struktury a v současné době prochází složitým restrukturalizačním procesem.
V Polsku se však již stalo tradicí, že po změně vlády dochází ke změnám i ve vedení větších společností, mezi které Orlen s více než 21 tisíci zaměstnanci a tržbami přes 10,2 mld. EUR rozhodně patří. Současného generálního ředitele by podle posledních náznaků trhu mohll nahradit Piotr Kownacki (52). Ten vystudoval na Varšavské univerzitě práva a ve společnosti působí od konce října 2006 na pozici viceprezidenta. Oba účastníci této změny se již delší dobu znají, mírně negativně by mohl trh vnímat poněkud slabší vztahy Kownackeho s prezidentem země. Na druhou stranu je pro společnost pozitivní, že s velkou pravděpodobností zkušený manažer I. Chalupec neopustí společnost nadobro, nýbrž by se mohl stát ředitelem rafinerie Mažeikiu, kterou PKN převzal ke konci loňského roku. Proto si myslím, že akcie PKN by na výměnu vedení nemělo výrazněji reagovat, v poslední době byla cena akcií tlačena dolů, stejně jako akcie ostatních petrochemií, především kvůli prudce klesajícím cenám ropy. Další vývoj tak budou určovat opět nové zprávy kolem hospodaření společnosti a již zmíněný vývoj na cenách ropy.
A dopady případné změny na český Unipetrol, který PKN vlastní z necelých 63 procent? Domnívám se, že by tato změna byla pro cenu akcií na české burze zcela neutrální. Mateřská společnost již více-méně Unipetrol plně zapracovala do své struktury a spustila v Unipetrolu poměrně složitý restrukturalizační proces, který bude podle mého názoru dokončen i v případě změny vedení.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
