Zvláštní účet pro příjmy z privatizace zůstává hlavním řešením silné měny
Vláda potřebuje peníze, dlouhodobá sterilizace přílivu kapitálu proto podle expertů nepřipadá v úva
hu. Plán, který si klade za cíl omezit vliv přílivu privatizačních peněz na kurs koruny, dokončilo Ministerstvo financí (MF) ve spolupráci s Českou národní bankou. Materiál včera projednávala bankovní rada ČNB. "Stanovisko centrální banky obsahuje konkrétní návrhy, jak celou věc řešit," uvedl mluvčí národní banky Milan Tománek a dodal, že hlavní osou doporučení ČNB je, aby byly privatizační příjmy inkasovány v devizách. Další podrobnosti ale odmítl sdělit.Podle dobře informovaného zdroje z MF se v současné době jeví jako nejpravděpodobnější zřízení zvláštního účtu. "FNM by si mohl uložit příjmy z privatizace na účet u ČNB," uvedl zdroj. Tyto prostředky by se postupně uvolňovaly podle potřeb vlády. Tím, že by je na žádost kabinetu postupně prodávala přes trh, by se mohly eliminovat prudké skoky kursu koruny. Jeho postupné posilování však není vyloučené nikdy, takže by vláda musela předem počítat s tím, že na kursových rozdílech nevydělá. A při prodeji deviz by musela souhlasit s tím, že se ne vždy podaří získat koruny v nejvyšším možném kursu.
Příliv privatizačního kapitálu by měl v příštím roce dosáhnout zhruba 140 miliard korun. "Jde o střízlivý odhad, který nepočítá s prodejem státních podílů v Pražské plynárenské a Pražské energetice či ve Škodě Mladá Boleslav," uvedl analytik Raiffeisenbank Ivo Nejdl. Trvalé "odložení" těchto peněz však vzhledem k potřebě financování vládních projektů nepřipadá podle expertů v úvahu. Odhadovaný dopad na korunu ze strany odborníků proto zní: Vůči euru v případě zříz
ení zvláštního účtu posílí "jen" na 35,50. Dalších pár desítek haléřů však podle názoru trhu přidají plánované vládní dluhopisy v hodnotě 71 miliard korun.Dopad společného plánu proti posílení koruny proto nebude takový, s jakým zřejmě a MF počítají. I když je podle zdrojů materiál dokončený a po schválení by jej měl ministr financí Pavel Mertlík předložit vládě, není jisté, zda se vůbec v praxi zrealizuje. Premiér Miloš Zeman totiž před časem podobné úvahy odmítl.
Zdroj: HN z 19. 11. 1999



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
