Na akciových trzích v Asii se nyní dějí věci. Burzy převážně v jihovýchodním cípu kontinentu totiž padají výrazným tempem. Za vším ale stojí jen malá a zdánlivě nevinná zmínka předního analytika o bublině, jež by se měla akutně rýsovat v této oblasti globálního finančního trhu.
Nejvíce na poklesu jsou akcie v Číně a suverénně nejvíce táhnou okolní burzy s sebou dolů. Jistý Cheng Siwei, přední zákonodárce, totiž prohlásil, že národní akcie jsou nadhodnoceny. To samozřejmě spustilo vlnu spekulací o tom, že vláda hodlá učinit přítrž přílivům velkého kapitálu ze zahraničních fondů.
Analytik u ICBC Credit Suisse Asset Management Co. v Pekingu Zhang Ling utvrdil publikum v této spekulaci, když doslova prohlásil, že "na trhu opravdu existuje reálná bublina". Zhang na asijských trzích obhospodařuje portfolio klientů své společnosti v hodnotě 1,1 miliardy amerických dolarů. V jednom ze svých dalších prohlášení adresovaném široké veřejnosti říká, že "sílí obavy z toho, že čínské autority nechají tuto bublinu splasknout uměle."
Akcie se v Asii rapidně propadaly v celém průběhu dneška. Nejvíce propadla největší veřejně obchodovaná developerská společnost v Číně, a to China Vanke Co. o 15,31 yüanu, tedy o 9,4 procenta. Podobně také třetí největší úvěrová instituce v čínském měřítku, China Merchants Bank Co., ztratila 6,9% na 17,17 yüanu. Největší makléřská společnost v zemi, Citic Securities Co., dnes oslabila o 7,2%.
Na okolních trzích je situace stejná. Lze ji přirovnat co do svého šíření k asijské měnové krizi závěru devadesátých let, kdy také vlivem efektu přelévání se nakazily i ostatní země v regionu.
Shanghai & Shenzhen 300 index klesl skokově o 6,5 procenta, což je největší denní propad od dubna 2005. Japonský Nikkei 225 akciový index ubral 0,6% a zakončil na hodnotě 17.383,42 bodu. Australský S&P/ASX 200 Index podobně ztratil 0,7 procenta. Černý den zažily investoři také na burzách v Malajsii, Thajsku, Pálistánu, na Filipínách i na Novém Zélandě.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
