Přesně před týdnem dne 12. února 2007 oznámila maďarská ropná a petrochemická společnost MOL své konsolidované výsledky za čtvrtý kvartál roku 2006. Tržní konsensus očekával na úrovni tržeb oznámení čísla ve výši 688 mld. HUF, což by odpovídalo 8,6% meziročnímu poklesu. Na úrovni čistého zisku bylo očekávání především díky provedeným akvizicím v Rusku ještě více pesimističtější, když se medián dotázaných analytiků shodoval se 41,6 mld. HUF. Toto číslo by odpovídalo meziročnímu poklesu o 20,5%. Dosažené a oznámené výsledky za 4q samotnou společností však byly ještě výrazně horší. Na úrovni tržeb společnost dosáhla 627,6 mld. HUF (-20% y/y a -8,8% proti očekávání). Čistý zisk byl dosažen ve výši 24,5 mld. HUF (-53,2% y/y a -41,1% proti očekávání). 
Důvodů razantního a neočekávaného poklesu tržeb bylo několik. Zcela jistě se negativně podepsala tři týdny trvající odstávka na bratislavské rafinerii Slovnaftu, která patří do skupiny MOL. Tato odstávka a následná údržba zapříčinila pokles zpracované ropy ve srovnání s rokem předchozím zhruba o 11%. Druhým důvodem je stále posilující maďarský forint vůči americkému dolaru. Značná část exportu společnosti je realizována v americké měně a při posilování domácí měny společnost za produkci dostane zaplaceno méně. Třetím důvodem horších výsledků je klesající diferenciál Brent-Ural. Tento diferenciál říká, jak vysoký je rozdíl v ceně ropy Brent a v ceně ropy Ural, která pochází z Ruska. Společnost Mol zpracovává kolem 85% ropy Ural a čím je vyšší zmíněný diferenciál, tím levnější jsou vstupy společnosti vzhledem k prodejním cenám, které se odvíjejí od ceny ropy Brent. S tímto diferenciálem úzce souvisí i čtvrtý zmíněný důvod horších výsledků. Tímto důvodem je pokles zpracovatelských marží, které zjednodušeně říkají, kolik je zpracovatel schopný získat z jednoho barelu ropy. Pokud klesají ceny finálních produktů nebo se zvyšuje cena nakupované ropy, klesají zpracovatelské marže. Důvodů k poklesu tržeb se tedy našlo dostatek. Když ještě připočítáme zvýšené výdaje na akvizice ruských ropných polí, expanzi v Pákistánu a také o mnoho vyšší daně a poplatky, které musela společnost zaplatit (o 14, mld. HUF více než loni), končíme bohatým výčtem důvodů, proč byly dosaženy o mnoho horší výsledky i na úrovni čistého zisku.
A dopad výsledků na tržní cenu akcií společnosti? Po ranním oznámení tristních výsledků jsme očekávali negativní reakci v rozmezí alespoň 5-6%. Hráči na trhu však již s těmito špatnými výsledky pravděpodobně počítali, když se akcie maximálně podívaly o 3,9% níže, aby nakonec zakončily níže o 2,7%. Již druhý den ale akcie opět posílily a dosáhly předvýsledkové úrovně na které se pohybují i v současné době. Domníváme se, že jsou nyní výsledky za 4q v ceně plně zohledněny a na další vývoj kurzu akcií MOL budou mít vliv především nové fundamentální zprávy.
Bc. Igor Pečta
Analytik CYRRUS, a.s.



 
				 
								











 Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					 Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					 Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					 Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					 Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
						Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
					