Cena ropy se opět mílovými kroky posunuje k historickým maximům a naplňuje tak obvyklá burzovní klišé o zimní topné sezóně a zvýšené poptávce po topných olejích resp. nynější letní motoristické sezóně a zvýšené poptávce po benzínu. Stavy zásob ropných produktů v amerických skladech a zejména prodlužující se pravidelné opravy amerických rafinérií byly terčem obav před několika týdny. Nyní oproti loňským a předloňským obavám z teroristů na Blízkém východě, se všichni bojí nigerijských povstalců. Nigérie, osmý největší vývozce a hlavně jeden ze silné trojky vývozců ropy pro USA, je dlouhodobě tikající bombou. Země, která žije výhradně z ropy totiž nebyla schopna investovat do rafinérií, které by ji přinesly vyšší ropné výnosy. Problémem jsou také nízká procenta, která se z ropného bohatství dostanou zpět do místní ekonomiky a to nejen v podobě platů zaměstnanců. Technická analýza ropy typu Brent ukazuje skokovitý vývoj do strany (uptrend) a zatím není na obzoru formace, která by další růst vylučovala. Konsensuální odhady světových analytiků ovšem stále cílují ceny Brentu na 64,47 v 3Q07 a na 62,20 USD za barel v posledním kvartálu letošního roku. Tato situace se přenáší i do české ekonomiky. Když pominu energetickou náročnost ČR (je cca. 2,5x vyšší než průměr EU a tedy vyšší ceny energií jsou větším problémem pro naši ekonomiku), pak musím vypíchnout alespoň v létě nejviditelnější důsledky – ceny pohonných hmot a ceny zájezdů. Částečně si sypu popel na hlavu, protože jsem na jaře pevně věřil, že se letos ceny PHM nedostanou nad 30Kč za litr. Ovšem realita dnešních dnů je jiná, ceny jsou o 40 haléřů nad 30 korunovou bariérou – trh se konsoliduje, zůstávají jen nejsilnější (OMV, Benzina, Shell), ostatní museli vyklidit pole a tak ani tlak na letní marže není tak silný jako v minulosti. Zatím příliš nepomohly ani téměř dumpingové ceny u obchodních center. Cena ropy vstupuje méně viditelně i do cen leteckých zájezdů, někteří dopravci zvedli „ropný“ poplatek již před více než měsícem,v minulém týdnu se k nim přidal i národní dopravce ČSA. V obou případech v minulosti působil jako ochranný polštář proti růstu cen kurz koruny, ovšem letos ani zde nenachází český spotřebitel pochopení. Koruna letos oslabila vůči euru již o více než 4% a proti dolaru o téměř 3%.
Zlevnění letecké přepravy může v budoucnosti přijít z Vodochod, kde se po zimní akvizici Aera již pomalu zabydluje Penta Investment. Pozitivním překvapením je jistě nejen rychlý obrat finančního kormidla ve výrobě letadel, tedy spíše komponent, ale také představa společnosti o (mimořádně rychlé) přestavbě vodochodského letiště pro potřeby nízko- nákladových leteckých společností. V roce 2009 by se mohlo létat na dovolenou z druhé strany Prahy než na jaké leží Ruzyně. Z pohledu spotřebitele nezbývá než držet palce, z pohledu státu vlastnícího Letiště Praha skřípat zuby a z pohledu analytika jen tiše žasnout.